Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: De Beule Els
Andere co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Burman Marjolijn, De Belder Imke, De Grave Hanne, Geuvens Liesbeth, Goethals Sofie, Heylen Leen, Kerff Karen, Schits Barbra, Van Bogaert Eveline, Van Heukelom Gretel, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 375,00 uren
Korte omschrijving
Tijdens je stage op de eigen werkplek ligt de focus op je didactisch handelen en je klasmanagement.
Stage wordt gecombineerd met het opstarten en uitwerken van een groeiportfolio. Dit doe je aan de hand van reflectie en supervisie.
Onderwijsorganisatie (tekst)
80% aanwezigheid is verplicht. Als je afwezig bent dan moet je deze wettigen. De klassenraad kan, bij een te ruime afwezigheid, beslissen dat je niet kan deelnemen aan de evaluatie van het onderdeel portfolio.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G: interactie: taal ontwikkelen
hanteert een gepast taalgebruik bij spreken en schrijven |
stimuleert gepast en vakgericht taalgebruik bij de leerlingen tijdens het uitvoeren van lessen |
I: interactie: de klas managen
creƫert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een veilig leefklimaat |
zet bewust in op veiligheid tijdens het ontwerpen en uitvoeren van een les |
bewaart het overzicht over de klasgroep tijdens het uitvoeren van de lessen |
M: zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
formuleert duidelijke en concrete suggesties ter bijsturing van de les rond vakoverschrijdende eindtermen na deze te hebben uitgevoerd |
Formuleert voor zichzelf groeipunten en koppelt hieraan realistische acties |
gaat gericht en kritisch om met feedback van studenten, lectoren en mentoren |
licht toe hoe hij in zijn ontwerp en tijdens de uitvoering van lesactiviteiten gericht aan een groeipunt werkt en gewerkt heeft |
Situeert zichzelf als aspirant leraar, rekening houdend met de schoolbrede activiteiten |
O: zelfontwikkeling: planmatig handelen
bouwt een portfolio op volgens een bepaalde structuur |
Leeft afspraken stipt en nauwkeurig na |
voert administratieve taken voor praktijk correct uit |
voert klasadministratie correct uit |
B: leerbevordering: doelgericht werken
selecteert en concretiseert leerplandoelen en integreert deze in een functionele lesvoorbereiding |
stimuleert arbeidsmarkt gerichte attitudes tijdens het ontwerpen en/of uitvoeren van een les |
D: leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
gebruikt gerichte en betrouwbare bronnen bij het uitwerken van lessen |
integreert theorie en praktijk in een lesontwerp |
L: interactie: inspirerend coachen
geeft gericht feedback aan leerlingen |
stelt gerichte vragen en geeft gericht feedback aan collega's |
stimuleert arbeidsmarkt gerichte attitudes tijdens het ontwerpen en/of uitvoeren van een les |
N: zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
Gaat gepast om met de verwachtingen van de werkplek |
P: zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
analyseert meerdere schoolsituaties |
verbreedt en verdiept de eigen kennis en vaardigheden nodig om activiteiten te verrijken |
A: leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Omschijft de algemene en specifieke beginsituatie van de klasgroep en individuele leerlingen |
C: leerbevordering: talentgericht differentiƫren
integreert actuele thema's in haar lespraktijk |
ontwerpt een functionele lesvoorbereiding voor de hele klasgroep |
ontwerpt een les waarin vakoverschrijdende eindtermen een duidelijk plaats krijgen |
voert de uitgewerkte les doelgericht uit |
Leerinhoud
Gedurende je stage op de eigen werkplek verwerf je de nodige competenties om je eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren. Je integreert de opgedane kennis en ervaring uit de kaderopleidingsonderdelen en (vak)didactieken in je werksituatie. De focus ligt op de klascontext. Je vervult dus ook de administratieve taken die hierbij horen.
Je wordt hierin gecoacht tijdens stagebegeleiding en supervisie.
Je leert hoe je je groeiportfolio vorm kan geven en stuurt je eigen leerproces door middel van persoonlijke ontwikkelingsplannen. Dit portfolio vormt een leidraad doorheen je hele liotraject.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus via digitap
Stagereglement via digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 30,00 | |
Academiejaar | Stage | 70,00 | |