Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: Verstockt Inge
Andere co-titularis(sen): Bernaert Ilse, De Beule Els, De Grave Hanne, Heylen Leen, Kerff Karen, Schits Barbra, Van Bogaert Eveline, Van Heukelom Gretel, Vermylen Paul
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 375,00 uren
Korte omschrijving
In deze stageperiode op je eigen werkplek worden je didactische en pedagogische vaardigheden aangescherpt. Focus ligt hier op het vervullen van je leraarsrollen buiten de klascontext enerzijds, alsook op het diepgaand inzetten op differentiatie en zorgverbredingsinitiatieven anderzijds.
In combinatie met je stage geef je je groeiportfolio verder vorm.
Onderwijsorganisatie (tekst)
80% aanwezigheid is verplicht. Als je afwezig bent dan moet je deze wettigen. De klassenraad kan, bij een te ruime afwezigheid, beslissen dat je niet kan deelnemen aan de evaluatie van het onderdeel portfolio.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G: interactie: taal ontwikkelen
Stimuleert vak- en schooltaal bij leerlingen |
K: interactie: diversiteit hanteren
hanteert een interactiestijl die gelijkwaardigheid vooropstelt |
I: interactie: de klas managen
Creëert een veilige en overzichtelijke klasorganisatie |
M: zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
gaat gericht en kritisch om met feedback van medestudenten, lectoren en mentoren |
profileert zich als beginnend leerkracht |
reflecteert over de eigen leerkrachtstijl |
O: zelfontwikkeling: planmatig handelen
voert (klas)administratieve taken correct uit |
B: leerbevordering: doelgericht werken
Bereidt leerlingen doelgericht voor op de arbeidsmarkt en maatschappelijke participatie |
werkt doelgericht bij het ontwerpen en uitvoeren van lessen |
D: leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
integreert "leren leren" tijdens zijn lessen |
Vertaalt leerinhouden in een samenhangend aanbod |
F: leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
integreert vernieuwende ontwikkelingen bij het uitwerken en uitvoeren van lessen |
H: interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
creëert een klasklimaat waarbinnen er sprake is van een hoog welbevinden bij alle leerlingen |
creëert een leer- en leefklimaat waarbij er sprake is van een hoge betrokkenheid bij alle leerlingen |
L: interactie: inspirerend coachen
geeft op een coachende manier feedback aan leerlingen |
J: interactie: constructief samenwerken
gaat actief op zoek naar manieren om ouderbetrokkenheid te verhogen binnen een schoolcontext |
gaat in gesprek over de rol van onderwijs binnen de samenleving |
voert diverse schoolbrede activiteiten gepast uit |
heeft gericht contact met externen en motiveert zijn aanpak |
N: zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
Gaat gepast om met de verwachtingen van de werkplek |
P: zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
gaat gericht op zoek naar leerkansen om het eigen kennen en kunnen te verbreden of verdiepen |
A: leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Vertrekt vanuit een duidelijk omschreven beginsituatie om een krachtige leeromgeving te creëren |
C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
ontwerpt een krachtige leeromgeving met duidelijk oog voor differentiatie |
E: leerbevordering: gevarieerd evalueren
evalueert het proces en product bij leerlingen op een gepaste manier |
Leerinhoud
Tijdens deze stageperiode zet je in op doorgedreven vormen van diffeentiatie en zorgverbredingsinitiatieven. Je neemt bewust de leraarsrollen buiten je klascontext op. Je integreert dus de opgedane kennis uit de kaderopleidingsonderdelen en vakdidactieken in je onderwijspraktijk. Denk hierbij aan het voeren van oudergesprekken, deelname aan vakgroepen, personeelsvergaderingen…
Je zet de uitwerking van je portfolio verder, dit aan de hand van persoonlijke ontwikkelingsplannen en door middel van supervisie.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus via digitap
Stagereglement via digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 30,00 | |
Academiejaar | Stage | 70,00 | |