Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 1
- Graduaat elektromechanische systemen (Mechelen)
In andere opleidingen:
-
Graduaat elektromechanica (uitdovend - Antwerpen) als Analoge basisschakelingen
-
Graduaat elektromechanica (uitdovend - Mechelen) als Analoge basisschakelingen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Broeckx Alex, Put Francis, Vandenbosch Johan, Van Gyseghem Gert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Industriële elektronica behandelt de elektronische componenten en eenvoudige gecombineerde schakelingen. Aan de hand van een aantal voorbeelden leert de student programmeren met binaire logica. Het olod wordt afgesloten met de studie van filters en verschilversterkers (analoge logica) als inleiding in de wereld van de meet- en regeltechniek.
Het olod Industriële elektronica bereidt voor op het vakgebied aandrijftechnieken en op elektrisch redeneren in functie van storingsonderzoek.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: Installatiewerken: Voert zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhouds-, aanpassingen herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
De student programmeert een automatisatiecomponent d.m.v. logische blokfuncties. |
De student programmeert steps via LOGO. |
02: Basismetingen/testen: Voert elektrische en mechanische basismetingen en -testen uit.
De student voert metingen uit met elektrische meetinstrumenten en legt verbanden met betrekking tot de functionaliteit van de schakeling. |
De student voorspelt de werking van elektronische en elektrische schakelingen. |
De student berekent de impedantie van een wisselstroomkring met ohmse weerstanden, capaciteiten en spoelen in praktische toepassingen. |
De student bepaalt proefondervindelijk de karakteristieke eigenschappen van een passief filter. |
03: Technische lezing/interpretatie (meertalig): Leest en interpreteert zowel elektrische, mechanische, als P&ID-schema’s (proces- en instrumentatiediagrammen) en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student legt de werking van FET's, OPAMP's, spanningsregelaars en transistoren uit. |
De student analyseert eenvoudige schakelingen met weerstanden, condensatoren, spoelen, diodes en transistoren. |
De student beschrijft de werking van passieve filterschakelingen. |
De student legt het gebruik van de bipolaire transistor als schakelaar uit. |
De student past booleaanse logica toe. |
De student beschrijft de werking van basispoorten en afgeleide poorten. |
De student beschrijft de verschillende digitale schakelingen. |
De student beschrijft de eigenschappen en specificaties van versterkers. |
De student raadpleegt datasheets en karakteristieken van elektrische en elektronische componenten ter verantwoording van zijn componentkeuze. |
De student verklaart de opbouw van passieve en actieve componenten. |
06: Adviseur EMS: Adviseert en informeert gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van de elektromechanische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student legt de functionele werking van een schakeling uit door gebruik te maken van het juiste technische jargon. |
Leerinhoud
Kennis vergaren van de verschillende (vermogen)elektronische componenten:
- Componentenleer (actieve en passieve)
- R-, L- en C-schakelingen in serie en parallel
- RL, RC, LC, RLC in serie en parallel
- Diode, Transistor, LED
- Thyristor, triac, IGBT
- OPAMP's
- Waarheidstabellen
- Digitale logica
- Analoge technieken
- Gecombineerde schakelingen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Het cursusmateriaal zal op het elektronisch leerplatform Digitap ter beschikking worden gesteld.
- Tijdens de contactmomenten heeft de student een papieren versie van de cursus en bijlagen bij zich.
- Laptop (LOGO!)
- Voor de avondopleiding in Mechelen: multimeter geschikt voor het labo (de minimumspecificaties worden tijdens het onthaal of tijdens de eerste les meegedeeld).
- De aankoop van de materialen is ten laste van de student.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie) | 30,00 | Labo, niet herneembaar in tweede zit |
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie:
- Aanwezigheid tijdens labozittingen is verplicht.
- Tijdens labo wordt er permanent geëvalueerd.
- Een student die 2 of meer keer afwezig is tijdens de labozitting, wettig of onwettig, krijgt een code F van Fail voor het desbetreffende labo. Meer informatie over de code F vind je in het onderwijs- en examenreglement.
- Een code F voor een deelexamen resulteert in een code F voor het gehele opleidingsonderdeel.
- Bij elke afwezigheid krijgt de student een 0-score voor de permanente evaluatie van dat labo-onderdeel.
- Indien organisatorisch mogelijk kan de student die hierbij wettig afwezig is, een labozitting inhalen. Hiervoor dient de student contact op te nemen met de betrokken lector en de afspraken te volgen zoals beschreven in de cursus. De inhaalzitting moet ten laatste 2 sessies voor het einde van de labozittingen aangevraagd worden.