Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Werktuigbouwkunde32172/1804/1920/1/53
Studiegids

Werktuigbouwkunde

32172/1804/1920/1/53
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 1
  • Graduaat elektromechanische systemen (Mechelen)
In andere opleidingen:
  • Graduaat elektromechanica (uitdovend - Antwerpen) als Basis toegepaste mechanica
  • Graduaat elektromechanica (uitdovend - Mechelen) als Basis toegepaste mechanica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Vyncke Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werktuigbouwkunde behandelt de basisdisciplines van werktuigbouw: machineonderdelen, verbindingstechnieken, verspanings- en vervormingstechnieken en de technologie van smering. De student stelt vanuit een samenstellingstekening en vaktechnische informatie de werkvolgorde voor montage en demontage op. 
Het olod Werktuigbouwkunde bereidt voor op het correct aansluiten en gebruiken van basisapparatuur uit de mechanica. De student voert naar eigen keuze de juiste controlemetingen uit op elektromechanische installaties met aandacht voor veiligheid en zorg voor het te gebruiken gereedschap.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

02: Basismetingen/testen: Voert elektrische en mechanische basismetingen en -testen uit.
De student gebruikt op correcte wijze handmeetmiddelen zoals schuifmaat, meetklok, schroefmaat en waterpas en interpreteert de meetresultaten.
De student voert mechanische basismetingen en -testen uit.
03: Technische lezing/interpretatie (meertalig): Leest en interpreteert zowel elektrische, mechanische, als P&ID-schema’s (proces- en instrumentatiediagrammen) en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student zoekt data op rond machinedelen i.f.v. de berekening van de werkingsparameters.
04: Veiligheid/professionaliteit: Werkt op een maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in een vertrouwd domein.
De student hanteert de kolomboormachine en het lasapparaat op een veilige en verantwoorde wijze.
06: Adviseur EMS: Adviseert en informeert gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van de elektromechanische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student beschrijft het fenomeen wrijving tussen oppervlakten, de soorten wrijving en smeringstoestanden.
08: Levenslang leren: Onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
De student beschrijft verschillende types smeeroliën, hun eigenschappen en toepassingsgebieden.
De student selecteert de te gebruiken gereedschappen bij mechanische machinebewerkingen.
De student somt de toepassingen op van verspanings- en vormgevingstechnieken (draaibank, freesbank, boormachine, slijpmachine, lasapparaat en plaatwerk).
De student bereidt een draai-, freesbank en kolomboormachine voor met het oog op een veilige werking en gebruikt de juiste PBM's.
De student verantwoordt de gebruikte lastechniek aan de hand van een werkopdracht.
De student beschrijft belangrijke machineonderdelen en verbindingstechnieken en hun toepassingsveld en somt de karakteristieken op.

Leerinhoud

  • NEN-EN 12717, NEN-EN ISO 14120
  • lasverbindingen, lijmverbindingen, schroefverbindingen, bewegingsschroeven, penverbinding, spanbus, borgelementen, veren, draagassen, aandrijfassen, astappen, as-naafverbinding, koppelingen, remmen, wentellagers, glijlagers, riemoverbrenging, tandwielen en overbrengingen, schroef- en wormoverbrengingen 
  • draaibank, freesbank instellen, spantechnieken en onderhoud
  • kolomboormachine en lasapparaat bedienen en instellen, spantechnieken en onderhoud
  • berekenen van snijsnelheden
  • een werkmethode opstellen aan de hand van een samenstellingstekening en de werkmethode volgen
  • handmeetmiddelen: schuifmaat, meetklok, waterpas, schroefmaat en hoekmeter
  • elektrode-, TIG- en MIG/MAG-lassen


Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal zal op het elektronisch leerplatform Digitap ter beschikking worden gesteld.
  • Tijdens de contactmomenten heeft de student een papieren versie van de cursus en bijlagen bij zich.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Practicum en/of oefeningen17,50 uren
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen49,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets30,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets30,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

Algemeen:

  • Digitale examens worden continu gemonitord op mogelijke fraude. Indien van toepassing kan de student bij aanvang van het examen gevraagd worden om een monitoringapplicatie op te starten. De student die dit weigert, mag niet deelnemen aan het examen