Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 1
- Graduaat elektromechanische systemen (Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van den Broeck Linda
Andere co-titularis(sen): Geerts Randy
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Inleiding in de meet- en regeltechniek behandelt de terminologie van meten, omvormen en regelen. De student interpreteert en verwerkt meetsignalen en past verschillende meettechnieken toe. Als regelalgoritmes worden de aan/uit-regelaar en de P-regelaar behandeld.
Het olod Inleiding in de meet- en regeltechniek bereidt voor op het gebruik van industriële sensoren en regelaars. De meetsignalen worden verwerkt in regelalgoritmes. De interpretatie van de kwaliteit, betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van metingen en meetsignalen zijn dan ook uitermate belangrijk.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Basismetingen/testen: Voert elektrische en mechanische basismetingen en -testen uit.
De student past de juiste meetprincipes en meetinstrumenten toe in functie van de specifieke meetopdracht in een machine/installatie/proces. |
03: Technische lezing/interpretatie (meertalig): Leest en interpreteert zowel elektrische, mechanische, als P&ID-schema’s (proces- en instrumentatiediagrammen) en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student leest en interpreteert een eenvoudig P&ID-schema. |
04: Veiligheid/professionaliteit: Werkt op een maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in een vertrouwd domein.
De student voorspelt de invloed van de verschillende componenten in een eenvoudige regelkring met het oog op het bereiken van de gewenste functionaliteit. |
De student sluit meetomvomers correct aan.
|
De student onderzoekt de kwaliteit van meetomvomers. |
06: Adviseur EMS: Adviseert en informeert gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van de elektromechanische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student legt aan de hand van een voorbeeld uit hoe een aan/uit-regelaar werkt en geconstrueerd is. |
08: Levenslang leren: Onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
De student zoekt op efficiënte wijze informatie op via Nederlands- en anderstalige handleidingen om ze oplossingsgericht te gebruiken. |
09: Communicatie: Rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student herkent verschillende sensorprincipes en verklaart de werking ervan met betrekking tot hun functionaliteit in de regelkring. |
De student verklaart het verschil tussen een sturing en een regeling aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. |
De student stelt eenvoudige regelprocessen blokschematisch voor. |
De student beschrijft de karakteristieke eigenschappen en het werkingsprincipe van een P-regelaar. |
Leerinhoud
- Vakjargon uit de meet- en regeltechniek
- Sensoren onderzoeken en aansluiten
- Signalen en omvormers interpreteren
- Aan/uit-regelaar
- P-regelaar
- Labo
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Het cursusmateriaal zal op het elektronisch leerplatform Digitap ter beschikking worden gesteld.
- Tijdens de contactmomenten heeft de student een papieren versie van de cursus bij zich.
- Tijdens de praktijksessies maakt de student gebruik van verschillende sensoren, regelaars en opstellingen.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 40,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie) | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Algemeen:
- Digitale examens worden continu gemonitord op mogelijke fraude. Indien van toepassing kan de student bij aanvang van het examen gevraagd worden om een monitoringapplicatie op te starten. De student die dit weigert, mag niet deelnemen aan het examen
Permanente evaluatie:
- Aanwezigheid tijdens labozittingen is verplicht.
- Tijdens labo wordt er permanent geëvalueerd.
- Een student die 2 of meer keer afwezig is tijdens de labozitting, wettig of onwettig, krijgt een code F van Fail voor het desbetreffende labo. Meer informatie over de code F vind je in het onderwijs- en examenreglement.
- Een code F voor een deelexamen resulteert in een code F voor het gehele opleidingsonderdeel.
- Bij elke afwezigheid krijgt de student een 0-score voor de permanente evaluatie van dat labo-onderdeel.
- De student die hierbij wettig afwezig is, kan een labozitting inhalen. Hiervoor dient de student contact op te nemen met de betrokken lector en de afspraken te volgen zoals beschreven in de cursus. De inhaalzitting moet ten laatste 2 sessies voor het einde van de labozittingen aangevraagd worden.