Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Logiesorganisatie32189/1809/1920/1/14
Studiegids

Logiesorganisatie

32189/1809/1920/1/14
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend) als Receptie en hotelhuishouding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Neef Frank, Hoxhaxhiku Riad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Logiesorganisatie behandelt de basisbeginselen van de operationele werking van Rooms Division. De student krijgt een duidelijk beeld van de operationele afdelingen Housekeeping en Front Office in al hun facetten. De student leert via praktijkgerichte simulatieoefeningen werken met het Property Management System OPERA.
Het olod Logiesorganisatie bereidt voor op een goede algemene kennis en begrip van de belangrijkste basisprincipes van Rooms Division o.a. door het klassikaal bespreken van actualiteit en trends binnen de logiesorganisatie en specifiek via het opzoeken van en reflecteren over vakartikels alsook het maken van opdrachten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken. 
De student stelt een werkinstructie op voor het housekeepingdepartement en houdt hierbij rekening met ergonomische aspecten.
De student verwerft inzicht in de operationele front-office- en housekeepingactiviteiten binnen verschillende hoteltypes.
De student beschrijft verschillende reserveringskanalen en de rol van front-office-informatie- en GDS-systemen binnen het globale reserveringsproces.
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de  correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.  
De student beheert gastenprofielen en reservaties via OPERA.
De student analyseert hotelkamerprijzen en licht ze in eigen woorden toe.
De student verwerft inzicht in de basisprincipes van de front-officemodule van een Property Management System en verwerkt gegevens m.b.t. front-officeactiviteiten in het Opera PMS Front Office System.
De student verklaart verworven sectorgebonden vaktermen.
De student kadert het begrip 'duurzaam ondernemen' binnen de inrichting en uitrusting van hotels en houdt hiermee rekening bij de uitwerking van een kamerplan.
07: Professioneel werken en veiligheidsvoorschriften toepassen: Handelt volgens de hygiëne-, onderhouds-, veiligheids- en overige geldende wetgeving en waakt over de naleving ervan binnen de eigen afdeling. 
De student presenteert stapsgewijs oplossingen voor mogelijke problemen met gasten.
02: Afdelingsspecifieke activiteiten organiseren, coördineren en evalueren: Organiseert afdelingsspecifieke horeca-activiteiten en coördineert en evalueert de uitvoering ervan.
De student kiest a.d.h.v. een casus aangepaste werkzaamheden binnen de receptieafdeling.
De student duidt de verantwoordelijkheden van en de onderlinge relaties tussen de hotelmedewerkers.
De student interpreteert het belang van interne en externe communicatielijnen van Front Office en Housekeeping.

Leerinhoud

Front Office Operations

  • Cyclus van de gast
  • Organogram Rooms Division - functies en verantwoordelijkheden diensten
  • C/I- en C/O-proces
  • Soorten hotelkamers en prijzen
  • Front Office Systems
  • Reservatie afdeling en reservatie maken
  • Dagelijkse standaardprocedures en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van front office
  • Guest relations management en klachtenbehandeling

Housekeeping Operations

  • Dagelijkse standaardprocedure en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van de housekeeping
  • Werkinstructie/ schoonmaakprogramma
  • Uitbesteding (voor- en nadelen)
  • Laundry & linnenbeheer

Documenten & vaktermen gebruikt door de front-officemedewerkers

Kwaliteit v/d dienstverlening & begrip gastvrijheid

OPERA-begrippen en het NAVO Telefoonalfabet

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Eigen cursusmateriaal
  • Handboek: Cackaert S., Goyvaerts P., Hermans E., Loiseaux F., Malbrancke F., Nicolay H., Remeysen A. & Vekemans K. (2011). Wat is Hotel: Gastheerschap in de Horeca (derde editie). Malle: mjPublishing.
  • Verschillende actuele vakartikels en publicaties
  • Oefeningen (OPERA) aangereikt via de elektronische leeromgeving 
  • PowerPointpresentaties over de behandelde leerstof tijdens de les aangereikt via het leerplatform

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets40,00
AcademiejaarReflectieopdracht30,00Opdrachten kunnen niet herhaald worden.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00OPERA: examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht30,00Opdrachten kunnen niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00OPERA: examen

Toetsing (tekst)

  • Het tijdig en volledig indienen van de opdrachten via Smartschool zijn een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. 
  • De student kan pas geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel indien hij/zij voor alle onderdelen afzonderlijk geslaagd is.
  • De student wordt verplicht aanwezig te zijn tijdens de bedrijfsbezoeken.