Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Taal- & communicatievaardigheid: Nederlands32191/1809/1920/1/82
Studiegids

Taal- & communicatievaardigheid: Nederlands

32191/1809/1920/1/82
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend) als Taalvaardigheid
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Fierens Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Taal- & communicatievaardigheid: Nederlands behandelt (Nederlandstalige) mondelinge en schriftelijke communicatietechnieken en taalkundige regels ter ondersteuning van een duidelijke, constructieve en respectvolle communicatie met diverse actoren binnen de logies-, restaurant- en cateringwereld. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

12: Meertalig functioneel communiceren: Communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context. 
De student communiceert constructief en compromisgericht in conflictsituaties uit de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector.
De student reageert adequaat op weerstand en agressie van gesprekspartners in de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector.
De student reageert adequaat op non-verbale boodschappen en verzorgt zelf zijn/haar lichaamstaal in de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector.
De student raadpleegt op efficiënte wijze internetbronnen met betrekking tot de logies-, restaurant- en cateringsector.
De student communiceert op een duidelijke, hoffelijke en taalkundig correcte manier via diverse geschreven media in de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector.
De student past de stijl van zijn/haar schriftelijke communicatie aan aan het profiel van de doelgroep.
De student verstuurt en beantwoordt in helder en correct Nederlands e-mails over een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot de logies-, restaurant- en cateringsector.
De student voert vlot gesprekken in het Nederlands (telefonisch én face to face) over een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot de logies-, restaurant- en cateringsector.
De student verklaart de aangeleerde Franse woordenschat uit de logies-, restaurant- en cateringsector.

Leerinhoud

Mondelinge communicatievaardigheden

- Technieken en tips om duidelijk, constructief en respectvol te communiceren:

  • actief en empathisch luisteren
  • de kunst van het vragen stellen
  • concreet, specifiek en gestructureerd communiceren
  • overtuigend en enthousiasmerend communiceren
  • compromisgericht en conflictoplossend communiceren
  • hoffelijk communiceren
  • omgaan met weerstand en agressie
  • articulatie en stemgebruik verzorgen
  • lichaamstaal lezen en aanpassen

- Inoefening aan de hand van rollenspelen waarin diverse communicatiesituaties en actoren uit de professionele realiteit aan bod komen (medewerkers, leidinggevenden, collega's, gasten/klanten, leveranciers):

  • feedbackgesprekken
  • slechtnieuwsgesprekken
  • onderhandelingsgesprekken
  • advies geven
  • coaching geven
  • commerciële gespreksvoering (promoten van een product/dienstverlening)
  • conflictsituaties oplossen
  • teamgesprekken

Leesvaardigheid en kennis van vakjargon

-
Begrijpend lezen van sectorspecifieke artikelen

- Opzoeken van definities van vakspecifieke woordenschat op het internet


Schriftelijke communicatievaardigheden

- Technieken en tips om correcte, duidelijke en aantrekkelijke teksten te schrijven:

  • stappenproces: doelgroep afbakenen ? kernboodschap ? kernelementen ? schema ? eindtekst
  • stijltips (bindwoorden, onderverdeling in paragrafen, aandacht voor lettertype...)
  • beleefdheidsformules in e-mailcommunicatie
  • bespreking van veel voorkomende taal- en stijlfouten
  • spellingsregels
  • eigenheid en belang van leestekens
  • gebruik van taalkundige internetbronnen 

- Inoefening aan de hand van schrijfopdrachten die rechtstreeks aansluiten bij de professionele realiteit:

  • e-mailcommunicatie met medewerkers/leidinggevenden/gasten/klanten/leveranciers
  • websiteteksten
  • sociale media
  • promotionele brochures/flyers/advertenties
  • menu's

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus samengesteld door de lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie50,00