Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat hotel- en cateringmanagement (uitdovend) als Taalvaardigheid
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Fierens Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Taal- & communicatievaardigheid: Nederlands behandelt (Nederlandstalige) mondelinge en schriftelijke communicatietechnieken en taalkundige regels ter ondersteuning van een duidelijke, constructieve en respectvolle communicatie met diverse actoren binnen de logies-, restaurant- en cateringwereld.
OLR-Leerdoelen (lijst)
12: Meertalig functioneel communiceren: Communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context.
De student communiceert constructief en compromisgericht in conflictsituaties uit de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector. |
De student reageert adequaat op weerstand en agressie van gesprekspartners in de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector. |
De student reageert adequaat op non-verbale boodschappen en verzorgt zelf zijn/haar lichaamstaal in de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector. |
De student raadpleegt op efficiënte wijze internetbronnen met betrekking tot de logies-, restaurant- en cateringsector. |
De student communiceert op een duidelijke, hoffelijke en taalkundig correcte manier via diverse geschreven media in de dagelijkse praktijk van de logies-, restaurant- en cateringsector. |
De student past de stijl van zijn/haar schriftelijke communicatie aan aan het profiel van de doelgroep. |
De student verstuurt en beantwoordt in helder en correct Nederlands e-mails over een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot de logies-, restaurant- en cateringsector. |
De student voert vlot gesprekken in het Nederlands (telefonisch én face to face) over een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot de logies-, restaurant- en cateringsector. |
De student verklaart de aangeleerde Franse woordenschat uit de logies-, restaurant- en cateringsector. |
Leerinhoud
Mondelinge communicatievaardigheden
- Technieken en tips om duidelijk, constructief en respectvol te communiceren:
- actief en empathisch luisteren
- de kunst van het vragen stellen
- concreet, specifiek en gestructureerd communiceren
- overtuigend en enthousiasmerend communiceren
- compromisgericht en conflictoplossend communiceren
- hoffelijk communiceren
- omgaan met weerstand en agressie
- articulatie en stemgebruik verzorgen
- lichaamstaal lezen en aanpassen
- Inoefening aan de hand van rollenspelen waarin diverse communicatiesituaties en actoren uit de professionele realiteit aan bod komen (medewerkers, leidinggevenden, collega's, gasten/klanten, leveranciers):
- feedbackgesprekken
- slechtnieuwsgesprekken
- onderhandelingsgesprekken
- advies geven
- coaching geven
- commerciële gespreksvoering (promoten van een product/dienstverlening)
- conflictsituaties oplossen
- teamgesprekken
Leesvaardigheid en kennis van vakjargon
- Begrijpend lezen van sectorspecifieke artikelen
- Opzoeken van definities van vakspecifieke woordenschat op het internet
Schriftelijke communicatievaardigheden
- Technieken en tips om correcte, duidelijke en aantrekkelijke teksten te schrijven:
- stappenproces: doelgroep afbakenen ? kernboodschap ? kernelementen ? schema ? eindtekst
- stijltips (bindwoorden, onderverdeling in paragrafen, aandacht voor lettertype...)
- beleefdheidsformules in e-mailcommunicatie
- bespreking van veel voorkomende taal- en stijlfouten
- spellingsregels
- eigenheid en belang van leestekens
- gebruik van taalkundige internetbronnen
- Inoefening aan de hand van schrijfopdrachten die rechtstreeks aansluiten bij de professionele realiteit:
- e-mailcommunicatie met medewerkers/leidinggevenden/gasten/klanten/leveranciers
- websiteteksten
- sociale media
- promotionele brochures/flyers/advertenties
- menu's
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Cursus samengesteld door de lector
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |