Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Basisprincipes management32194/1809/1920/1/87
Studiegids

Basisprincipes management

32194/1809/1920/1/87
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Buelens Luc, Hoxhaxhiku Riad, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Basisprincipes management bestaat uit twee onderdelen:
Het luik financieel beheer is een uitbreiding van en een vervolg op de module Boekhouden. Dit luik behandelt de financiële werking van een internationale hotelonderneming, met de realisatie van een gezond financieel beleid voor ogen. Er worden tools aangereikt die hun toepassing in de praktijk vinden.
Het luik revenue management behandelt de basisprincipes van revenue management. 
Het onderdeel kwaliteitszorg bereidt voor op het analyseren en verbeteren van de kwaliteit in de hospitality-industrie. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

05: Verhuur/verkoop afdeling in kaart brengen en een leven lang leren: Brengt de verhuur/verkoop van producten en diensten binnen de eigen afdeling in kaart. Op basis van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen, stuurt de gegradueerde bij in overleg met het management.
De student berekent en interpreteert de Key Performance Indicators (KPI's).
De student herkent en benoemt de specifieke verschillen van de verschillende segmenten.
De student maakt een forecast.
De student verklaart trends in de markt.
De student past de pick-upanalyse toe.
De student voert een concurrentieanalyse uit en bepaalt de benchmark van afdelingsspecifieke activiteiten.
De student kent de drie basisfactoren voor het bepalen van de juiste prijs.
De student past total quality management toe voor de afdelingsspecifieke activiteiten.
De student voert eenvoudige gesprekken (telefonisch én face-to-face) in het Frans in vertrouwde situaties uit de logies-, restaurant- en cateringsector.
09: Administratie en boekhouding afdeling uitvoeren: Voert de administratie en boekhouding van de eigen afdeling uit volgens de wettelijke normen en volgt deze op. De gegradueerde gebruikt daartoe passende software. 
De student maakt een financieel plan en kasplanning op voor een afdeling.
De student maakt een investeringsanalyse voor een afdeling.
De student berekent de netto huidige waarde en de terugverdientijd.
De student maakt een break-evenanalyse en bepaalt het break-evenpunt.
De student reflecteert over welke financieringstechniek te hanteren bij welke investering.
De student maakt interestberekeningen.
De student past de waarderingsmethodes toe.
De student definieert de basisbegrippen van revenue management.

Leerinhoud

Luik financieel beheer:

  • Financiële analyse (procentuele en ratioanalyse)
  • Financieel plan 
  • Kasplanning 
  • Investeringsanalyse (cashflow, netto huidige waarde, terugverdientijd...) 
  • Break-evenpunt en -analyse 
  • Financieringstechnieken
  • Interestberekening 
  • Financiële begrippen
  • Waardering

Luik revenue management en kwaliteitszorg:

  • Definities en basisgegevens
  • KPI's
  • Segmentatie
  • Voorspellingen (forecasting)
  • Trends
  • Pick-upanalyse
  • Concurrentie en benchmarking
  • Prijszetting en rate parity (prijsgelijkheid)
  • Total quality management
  • Managing hospitality
  • Trainig for hospitality

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Luik financieel beheer :

  • lesmateriaal aangereikt door de lector

Luik revenue management en kwaliteitszorg:

  • Bardi, J.A. (1947). Hotel Front Office Management (vijfde editie). New Jersey: John Wiley and Sons Ltd. (ISBN 978-0-470-63752-4)
  • Verschillende hand-outs met betrekking tot trends in de markt
  • PowerPointpresentaties tijdens de les


  • http://www.4hoteliers.com
  • http://www.hotelschool.cornell.edu
  • http://www.dreamcheaper.com
  • http://www.horecamail.be
  • http://www.horecaplatform.be
  • http://www.hospitality-management.nl
  • http://www.hotelmarketing.com

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00