Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Het olod ""Evoluties in de F&B sector behandelt thema's rond de trends die plaatsvinden in de sector en bestudeert het verleden, het heden en de mogelijke evoluties die in de toekomst kunnen plaatsvinden. Dit gaat gepaard met de studie van nieuwe bereidingstechnieken en -methodes.
Het olod ""Evoluties in de F&B sector"" bereidt voor op de trends en hypes die komen en gaan en probeert de student bewust en overdacht met deze elementen om te gaan bij de uitoefening van het beroep.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.
De student toont praktisch inzicht in de hedendaagse activiteiten binnen de cateringsector |
De student onderzoekt in groepsverband de toekomstige uitdagingen van de cateringsector en formuleert actiepunten. |
De student geeft een geschiedkundige omschrijving van de verschillende gastronomische keukens |
De student geeft de verschillende soorten keukenstromingen en verklaart ze |
De student kan bij elk type gastonomische stroming de grondlegger ervan benoemen en verklaren welke bijdrage deze geleverd heeft |
De student somt de nieuwe en vernieuwende kook- en bereidingstechnieken op en beschrijft de correcte toepassing ervan |
De student analyseert welke de voor- en nadelen zijn voor een chef/restaurant van vermeldingen in verschillende gastronomische gidsen |
De student analyseert wat de voor- en nadelen zijn van schaalvergroting in f&b |
De student analyseert wat de voor- en nadelen zijn van gastronomische co-branding tussen sterrenchefs en hotels en kan hiervan voorbeelden aanreiken |
De student kan omschrijven wat duurzaamheid en voedselverspilling betekenen en kan voorbeelden geven van hoe je een hefboom-effect kunt creëren door op beide elementen in te zetten |
De student omschrijven wat allergenen, allergieën en intoleranties zijn en kan beschrijven welke (negatieve) effecten deze hebben op het menselijke lichaam |
De student kan trends op gebied van catering signaleren en er verder op inspelen naar inrichting, service en aanbod. |
Leerinhoud
- De wortels van gastronomie
- De klassieke keuken
- De nouvelle cuisine
- De moleculaire keuken
- Profiel van de grondleggers in de verschillende gastronomische stromingen: van Paul Bocuse tot Alain Ducasse
- Nieuwe en vernieuwende kook- en bereidingstechnieken
- De chef is een ster
- Gastronomie en gastronomische gidsen: een zegen of een vloek?
- Schaalvergroting
- Co-branding hotellerie en gastronomie
- De trend naar duurzaamheid: lokaal vs. internationaal
- Voedselverspilling
- Allergenen en intoleranties
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Eigen cursusmateriaal
- Handboek
- PowerPoint presentaties via het leerplatform
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 35,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 30,00 | Opdracht kan niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 35,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 35,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 30,00 | Opdracht kan niet herhaald worden. Punten uit eerste zittijd worden overgenomen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 35,00 | |
Toetsing (tekst)
- De opdrachten tijdig indienen via het electronisch leerplatform zijn een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen.
- De student kan pas slagen voor het opleidingsonderdeel indien hij/zij voor alle onderdelen afzonderlijk geslaagd is.