Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Object Oriented Programming13379/1700/1920/1/79
Studiegids

Object Oriented Programming

13379/1700/1920/1/79
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Van Camp Vincent
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel leer je wat er verstaan wordt onder object georiënteerd ontwerp en leer je volgens dit ontwerp programmeren.

Begrippen zoals inheritance, encapsulation, generische lijsten, overloading, abstractie en polymorfisme worden behandeld. Je leert ook een GUI ontwikkelen, werken met o.a. abstracte klassen en interfaces en je code veiliger te maken met exceptions. Hiervoor wordt steeds gebruik gemaakt van de programmeertaal C#.

Om object georiënteerd te kunnen programmeren, moet je beschikken over de nodige technieken en verschillende tools kennen en kunnen toepassen. Daarom wordt er behalve aan de theoretische kennis, vooral ook veel aandacht besteed aan praktische vaardigheden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

B.1. Design and Development
Hanteert en past exceptions toe waar nodig.
Ontwikkelt op objectgeoriënteerde wijze door implementatie van de principes ervan (inkapseling, overerving, overlading).
Ontwikkelt en maakt efficiënt gebruik van verzamelingen (o.a. lijsten, collecties, ...).
Maakt een gebruikersinterface op basis van een ontwerp.
Ontwikkelt methodes events uit de gebruikersinterface af te handelen.
Vermijdt de meest courante technische programmeerfouten.
Spoort fouten op aan de hand van debugging tools.
B.2. Systems Integration
Gebruikt technieken om software componenten te koppelen (dll)
C.4. Problem Management
Spoort fouten op aan de hand van de debugging tools.

Leerinhoud

• De gebruikte programmeertaal is C#
• Wat is OOP?
• Wat is A PIE?
• Gebruik maken van encapsulatie en overloading
• Gebruik maken van (generische) lijsten
• Gebruik maken van inheritance, polymorfisme en abstractie
• Gebruik maken van abstracte klassen en interfaces
• Gebruik maken van exceptions en debugging
• Hoe te ontwikkelen met GUI.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen102,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on30,00Tussentijdse digitale evaluatie: 120 min.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on70,00Examentijd digitale evaluatie: 180 min.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on100,00Examentijd digitale evaluatie: 180 min.

Toetsing (tekst)

De student die omwille van medische redenen of overmacht niet kan deelnemen aan de tussentijdse evaluatie, kan een inhaalmoment aanvragen volgens volgende procedure:
De student uploadt binnen de 2 kalenderdagen, na de dag waarvoor hij een inhaalmoment wil aanvragen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepaling van het onderwijs- en examenreglement, of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie én brengt de verantwoordelijke lector via mail op de hoogte.