Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (Antwerpen), trajectschijf 1
- Graduaat orthopedagogie (Mechelen)
- Graduaat orthopedagogie (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Communicatieve vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bevers Marc, Hendrickx Lieve, Rogge Eveline, Severeyns Griet, Vanderhoudelingen Véronique, Van Looy Mira, Wieërs Lena, Wouters Eve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Communicatieve vaardigheden' behandelt het professioneel communiceren door middel van communicatieve basisvaardigheden aan te leren met behulp van communicatietheorieën en gesprekstechnieken.
Het olod 'Communicatieve vaardigheden' bereidt voor op het professioneel communiceren als zorgverlener ten opzichte van de zorgvragen, collega's en andere actoren.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student fomuleert een empathische reactie |
De student neemt in een oefensituatie de basisvaardigheden luisteren, empathie, respect en acceptatie als minimum houding aan |
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student benoemt de gesprekstechnieken en het effect van deze technieken |
De student past in een oefensituatie (simulatie hulpverleningsgesprek) gesprekstechnieken doelgericht toe. |
De student benoemt de verschillende niveaus in een boodschap en de invloed hiervan op interactie |
De student past de communicatietheorieën toe in een casus |
De student past de vaardigheid van het geven van constructieve feedback toe |
De student legt het communicatieproces uit (= inzicht) |
De student licht in een casus problemen in communicatie kritisch door en brengt verbeterpunten aan |
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student herkent factoren die een invloed hebben bij het ontvangen van feedback |
De student reflecteert over de eigen communicatiestijl en de invloed hiervan op anderen |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 40,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 10,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 20,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 10,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 30,00 | |