Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (Antwerpen), trajectschijf 1
- Graduaat orthopedagogie (Mechelen)
- Graduaat orthopedagogie (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Doelgroepen A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Coppens Sanne, Davits Deborah, De Ceuster Hanne, Schoetens Godelieve, Vermeulen Guido, Verschueren Fientje, Voorspoels Hannelore, Wouters Eve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Doelgroepen A' behandelt de verkenning van het concrete begeleiden van mensen in diverse problematische of specifieke begeleidingssituaties. De student maakt kennis met verschillende doelgroepen van personen met een beperking.
Het olod 'Doelgroepen A' bereidt voor op het afstemmen van de hulpverleningsmethoden en -technieken aan de cliënt.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een meervoudige beperking |
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een mentale beperking |
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een visuele beperking |
De student geeft een overzicht van mogelijke oorzaken en prevalantie voor de doelgroepen met een mentale beperking,een visuele beperking, een auditieve beperking en een meervoudige beperking |
De student benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen voor de doelgroepen met een auditieve beperking |
03: Ondersteuningsplan: De gegradueerde levert binnen de eigen verantwoordelijkheid, autonoom en met initiatief, een substantiële bijdrage aan het vormgeven en aan het implementeren van het ondersteuningsplan. De gegradueerde doet dit in samenspraak met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student stelt een theoretisch onderbouwd begeleidingskader voor, op maat van de cliënt uit de doelgroepen met een mentale beperking, een fysieke beperking, een visuele beperking, een auditieve beperking en een meervoudige beperking. |
De student analyseert een hulpvraag voor de doelgroepen met een mentale beperking, een fysieke beperking, een visuele beperking, een auditieve beperking en een meervoudige beperking aan de hand van theoretische kaders |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 80,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 80,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 20,00 | |