Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (Antwerpen), trajectschijf 1
- Graduaat orthopedagogie (Mechelen)
- Graduaat orthopedagogie (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Doelgroepen B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Coppens Sanne, Davits Deborah, De Ceuster Hanne, Gielis Steven, Schoetens Godelieve, Vermeulen Guido, Verschueren Fientje, Wouters Eve, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Doelgroepen B' behandelt de leefwereld van kinderen en jongeren met gedrags- en/of psychosociale problemen.
Het olod 'Doelgroepen B' bereidt voor op het werken met kinderen en jongeren met gedrags- en/of psychosociale problemen en de mogelijke uitdagingen die daarbij komen kijken.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student beschrijft gedrag horend bij de basiskenmerken en de kernproblematieken van verontrustende situaties (VOS) en jongeren die een als misdrijf omschreven feit plegen (jeugddelict) en illustreert met praktische voorbeelden. |
De student beschrijft gedrag van kinderen horend bij de basiskenmerken van een kernproblematiek (KOPP, leerstoornissen,niet-begeleide minderjarigen) |
De student beschrijft gedrag horend bij de basiskenmerken en de kernproblematiek van multiprobleem-gezinnen en illustreert met praktische voorbeelden |
De student legt de integrale jeugdhulp en het begrippenkader ervan uit en illustreert met praktische voorbeelden |
12: Doelstellingen: De gegradueerde werkt kritisch en constructief mee aan de doelstellingen van de eigen organisatie.
De student beschrijft de verschillende diensten en voorzieningen binnen de integrale jeugdhulp |
03: Ondersteuningsplan: De gegradueerde levert binnen de eigen verantwoordelijkheid, autonoom en met initiatief, een substantiële bijdrage aan het vormgeven en aan het implementeren van het ondersteuningsplan. De gegradueerde doet dit in samenspraak met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student motiveert voor een probleemsituatie binnen de jeugdhulp een passende strategie gebaseerd op methodische denkkaders en verduidelijkt met voorbeelden. |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 70,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 70,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |