Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (Antwerpen), trajectschijf 1
- Graduaat orthopedagogie (Mechelen)
- Graduaat orthopedagogie (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Doelgroepen C
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Coppens Sanne, Davits Deborah, Kustermans Stijn, Lauwers Carina, Luts Liesbeth, Schoetens Godelieve, Vermeulen Guido, Wouters Eve, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Doelgroepen C' behandelt de leefwereld van volwassenen en ouderen en de mogelijk problemen die daarbij komen kijken.
Het olod 'Doelgroepen C' bereidt voor op het werken met volwassenen en ouderen en de mogelijke uitdagingen die daarbij komen kijken.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student analyseert het functioneren van volwassenen en ouderen a.d.h.v. domeinen van kwaliteit van bestaan. |
De student bespreekt de oorzaken, symptomen en gevolgen van en de ondersteuning voor personen met dementie |
De student bespreekt de oorzaken, symptomen en gevolgen van volgende problematieken in de volwassenheid: dementie, niet-aangeboren hersenletsels, arbeidsbeperking en intrafamiliaal geweld |
De student illustreert de theoretische inzichten i.v.m. de besproken doelgroepen met praktische voorbeelden. |
De student beschrijft de invloed van ouderdom op de verschillende ontwikkelingsgebieden (cognitief, psychosociaal, lichamelijk, emotioneel) |
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student beargumenteert zijn/haar eigen visie over de omgang met cliënten uit de besproken doelgroepen. |
12: Doelstellingen: De gegradueerde werkt kritisch en constructief mee aan de doelstellingen van de eigen organisatie.
De student beschrijft de verschillende diensten en voorzieningen relevant voor de besproken doelgroepen. |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 70,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 70,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |