Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (Antwerpen), trajectschijf 2
- Graduaat orthopedagogie (Mechelen)
- Graduaat orthopedagogie (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Ethisch en deontologisch handelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Anthonissens Nans, Boeynaems Esther, Castelijns Vanessa, Gielis Steven, Muyshondt Elke, Van Looy Mira, Verschaeren Edward, Voorspoels Hannelore, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Ethisch en deontologisch handelen' behandelt ethiek en deontologie binnen de hulpverlening.
Het olod 'Ethisch en deontologisch handelen' bereidt voor op het omgaan met ethische dilemma's en deontologische/beroepsethische afspraken en het ontwikkelen van morele competentie.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
07: Beroepsethisch kader: De gegradueerde handelt in overeenstemming met het beroepsethisch kader en de relevante wettelijke bepalingen.
De student bespreekt met een kritische blik ethische situaties binnen verschillende doelgroepen |
De student definieert deontologische principes |
De student past deontologische principes toe in een gegeven praktijkvoorbeeld |
De student illustreert theoretische principes rond ethiek met praktijkvoorbeelden |
De student typeert wat de beroepsethiek inhoudt |
De student verantwoordt in welke situaties informatie kan gedeeld worden naar team en derden |
De student beschrijft hoe je in een hulpverleningsrelatie omgaat met vertrouwelijke informatie |
De student analyseert ethische dilemma's a.d.h.v. theoretische kaders |
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |