Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (Antwerpen), trajectschijf 2
- Graduaat orthopedagogie (Mechelen)
- Graduaat orthopedagogie (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Mens en Maatschappij
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bal Annemie, Coppens Sanne, Hendrickx Lieve, Severeyns Griet, Verschaeren Edward, Wouters Eve, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Mens en maatschappij' behandelt de interactie en wederzijdse beïnvloeding tussen individu en de samenleving.
Het olod 'Mens en maatschappij' bereidt voor op het ontwikkelen van een sociaal bewustzijn waarbij de student verbanden leert zien tussen indviduele problemen en maatschappelijke omstandigheden.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student geeft voorbeelden van de maatschappelijke factoren die het orthopedagogisch handelen beïnvloeden |
12: Doelstellingen: De gegradueerde werkt kritisch en constructief mee aan de doelstellingen van de eigen organisatie.
De student onderzoekt de invloed van omgevingsfactoren op eigen waarden en normen |
05: Acties: De gegradueerde vertrekt vanuit krachten bij de cliënt en het cliëntsysteem, heeft oog voor kwetsbaarheden en onderneemt doelgericht acties in functie van levenskwaliteit.
De student beschrijft processen die leiden tot sociale ongelijkheid en structurele uitsluiting |
11: Suggesties: De gegradueerde doet op basis van praktijkervaring en ontwikkelingen in de samenleving suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking.
De student geeft voorbeelden van sociaal bewustzijn in een maatschappelijke context |
De student legt het socialisatieproces uit aan de hand van een casus |
De student beschrijft de interactie tussen individuele en maatschappelijke factoren |
De student koppelt de verschillende onderdelen van het begrip cultuur terug naar een maatschappelijke situatie aan de hand van een casus |
De student benoemt factoren die sociale cohesie versterken of verminderen |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 60,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |