Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Orthopedagogie31655/1813/1920/1/66
Studiegids

Orthopedagogie

31655/1813/1920/1/66
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (Antwerpen), trajectschijf 1
  • Graduaat orthopedagogie (Mechelen)
  • Graduaat orthopedagogie (Turnhout)
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Orthopedagogie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bal Annemie, Davits Deborah, De Ceuster Hanne, De Meulder Bert, De Ridder Tine, Lansens Rik, Schoetens Godelieve, Voorspoels Hannelore, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod 'Orthopedagogie' behandelt de kennismaking met het vakgebied orthopedagogie(k) door middel van een historisch overzicht, actuele tendensen, hulpverleningsmodellen, specifieke terminologie...
Het olod 'Orthopedagogie' bereidt voor op het hanteren van orthopedagogische modellen als toekomstig opvoeder-begeleider.

OLR-Leerdoelen (lijst)

02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student legt de basisterminologie van (ortho)(ped)agogie(k) uit.
De student formuleert een basisaanpak in een (ortho)(ped)agogische (probleem)situatie op basis van een orthopedagogisch methodiekmodel.
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student licht de kenmerken van de orthopedagogische relatie toe.
03: Ondersteuningsplan: De gegradueerde levert binnen de eigen verantwoordelijkheid, autonoom en met initiatief, een substantiële bijdrage aan het vormgeven en aan het implementeren van het ondersteuningsplan. De gegradueerde doet dit in samenspraak met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student gebruikt een orthopedagogisch methodiekmodel om de hulpvraag te beschrijven.
De student legt de basisbegrippen van enkele courant voorkomende orthopedagogische denkkaders en methodieken uit
De student gebruikt een orthopedagogisch methodiekmodel om informatie te analyseren.
11: Suggesties: De gegradueerde doet op basis van praktijkervaring en ontwikkelingen in de samenleving suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking.
De student legt de evoluties binnen de orthopedagogiek in eigen woorden uit.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets75,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets75,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off25,00