Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (Antwerpen), trajectschijf 2
- Graduaat orthopedagogie (Mechelen)
- Graduaat orthopedagogie (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen) als Systemisch denken en handelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Ceusters Ilse, De Boel Ragna, El Faissouni Yassine, Van Tiggelen Marianne, Walravens Lieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Systematisch denken en handelen' behandelt verschillende benaderingen van het systemisch denken in de omgang met een cliënt/cliëntsysteem.
Het olod 'Systematisch denken en handelen' bereidt voor op het afstemmen van het orthopedagogisch handelen op een cliënt en zijn context en het begeleiden van gezinnen..
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
03: Ondersteuningsplan: De gegradueerde levert binnen de eigen verantwoordelijkheid, autonoom en met initiatief, een substantiële bijdrage aan het vormgeven en aan het implementeren van het ondersteuningsplan. De gegradueerde doet dit in samenspraak met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student beschrijft een verantwoord aanbod voor een (gezins)begeleidingsproces via de stappen van het methodisch handelen (probleemverkenning/analyse, doelen, aanpak/acties, evaluatie) |
De student stelt op basis van een casus circulaire vragen |
05: Acties: De gegradueerde vertrekt vanuit krachten bij de cliënt en het cliëntsysteem, heeft oog voor kwetsbaarheden en onderneemt doelgericht acties in functie van levenskwaliteit.
De student onderzoekt vanuit een casus de systemische processen die zich bij de cliënt, het cliëntsysteem en de hulpverlening voordoen en formuleert bijhorende hypothesen |
De student verduidelijkt het begeleidingsproces vanuit het circulair denken |
De student licht de structurele, intergenerationele visie en het gezinsontwikkelingsperspectief toe aan de hand van een casus. |
De student analyseert de intergenerationeel systemische factoren en systeeminteracties in een eenvoudige begeleidingssituatie |
De student legt het belang van contact tussen de cliënt en zijn familie/het cliëntsysteem in een begeleidingsproces uit |
De student verduidelijkt de wisselwerking tussen maatschappelijke, systeemgebonden en individuele problematieken |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |