Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Beroepsoriëntering32389/1806/1920/1/45
Studiegids

Beroepsoriëntering

32389/1806/1920/1/45
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Doms Mike, Esseldeurs Elke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Coaching 1.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 112,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Beroepsoriëntering behandelt het HRM-vakgebied. Het verschaft inzicht in wat HRM is en wat het beroep van de HR-deskundige inhoudt door een verkenning van de praktijk. Dit betekent bezoeken, zicht krijgen op vacatures, praten met ervaringsdeskundigen, vaktijdschriften leren kennen etc. Zo krijgt men zicht op vereiste competenties en spanningsvelden en leert men zien wat de plaats is van HRM binnen een organisatie.  
Het olod Beroepsoriëntering bereidt voor op het zoeken van een werkplek.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: strategisch: Draagt bij aan de uitvoering van de verschillende acties en plannen binnen een duurzaam personeelsbeleid, rekening houdend met de strategische doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
De student beschrijft diverse actoren binnen het HR-werkveld (sociale kaart).
De student definieert de belangrijkse taakgebieden van HRM.
De student beschrijft het concept diversiteit in de context van HRM op basis van bezoeken, casussen en opdrachten.
De student beschrijft verschillende modellen van HRM.
De student benoemt de basisprincipes van HRM.
De student duidt de verwantschap tussen de belangrijkste taakgebieden van HRM.
03: operationeel: Staat in voor de operationele organisatie van de verschillende HR-processen die vallen onder het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid.
De student past zijn/haar kennis van HRM, sociaal recht en professionele vaardigheden toe in opdrachten. 
07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student beschrijft de professionele houding van de HR-deskundige op basis van bezoeken, casussen en opdrachten.

Leerinhoud

  • HRM in organisaties
  • Actoren binnen het werkveld van HRM
  • De taakgebieden van HRM
  • De plaats en rol van HRM in organisaties
  • De kern van HRM
  • De rollen van de HR-deskundige
  • De professionele attitude van een HR-medewerker

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht)
  • Roskam, P. (2015). Personeel in goede handen. Basishandboek Human Resource Management. Gent: Academia Press.
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen28,00 uren
Werkplekleren en/of stage10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen74,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00