Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Coaching 132410/1806/1920/1/80
Studiegids

Coaching 1

32410/1806/1920/1/80
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Gys Kathleen
Andere co-titularis(sen): de Mûelenaere Laurence, Doms Mike, Esseldeurs Elke, Van Agtmael Chantal, Van Praet Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Beroepsoriëntering.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Coaching 1 behandelt de zoektocht naar de eigen professionele identiteit: talenten, troeven, aandachtspunten. Door inzicht te krijgen in de eigen ontwikkeling, aan zelfreflectie te doen, zich kwetsbaar op te stellen en attitudes bij te sturen waar mogelijk vergroot men zijn zelfkennis en verbetert men zijn professionele keuze en ontwikkeling als competente deskundige. 
Het olod Coaching 1 bereidt voor op het eerste werkplekleren en begeleidt in de zoektocht naar deze werkplek.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

05: kwaliteit: Bewaakt in overleg met de leidinggevende de kwaliteit van de HR-processen.
De student zorgt voor een kwaliteitsvolle uitwerking van zijn/haar portfolio die de basis is voor de zoektocht naar een werkplek aangepast aan het eigen profiel.
De student werkt planmatig.
07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student onderzoekt kritisch welke werkplek bij hem/haar past.
De student reflecteert over de toepassing van de principes van HR in de praktijk, gelinkt aan zijn/haar eigen HR-interesses en ervaringen.
De student reflecteert over zijn/haar professionele ontwikkeling.
De student legt een verband tussen het competentieprofiel HR-support en de praktijk in het werkveld.
De student geeft zelfstandig richting aan zijn/haar leerproces.
09: team: Werkt teamgericht in een multidisciplinaire en interculturele context.
De student stelt zich empathisch en betrokken op t.o.v. de leden van de coachingsgroep.
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student vertoont een professionele houding en hanteert professionele communicatie bij de mondelinge presentatie.
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student vertoont aspecten van de grondhouding (professionaliteit, respect, kritische kijk etc.) in de coachingsgroep.

Leerinhoud

  • Op weg naar de competente deskundige
  • Wie ben ik?
  • Wat kan ik?
  • Wat wil ik?
  • Wat vind ik?
  • Wat doe ik?
  • Waar pas ik?

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht) 
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00