Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
HRM 132411/1806/1920/1/17
Studiegids

HRM 1

32411/1806/1920/1/17
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Doms Mike, Keulemans Anneke, Van Praet Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het olod HRM 1 behandelt de methodieken en instrumenten van HRM. Goed personeelsbeleid, Human Resource Management (HRM), is in veel arbeidsorganisaties een belangrijk onderdeel van het strategisch beleid geworden. Vanuit organisatieperspectief is er nood aan breed inzetbaar en adequaat opgeleid personeel dat zich makkelijk aan veranderingen binnen en buiten de organisatie aanpast en daarop inspeelt. Anderzijds is er ook het medewerkersperspectief. Naast bestaanszekerheid en materiële welstand zoeken mensen via hun arbeid ook naar zingeving en ontplooiing. Het organisatieperspectief en het medewerkersperspectief staan regelmatig in een spanningsveld: wat goed is voor de organisatie is niet altijd goed voor de medewerker, en omgekeerd. Succesvol HRM slaagt erin om beide perspectieven zo op elkaar af te stemmen dat zowel de individuele medewerkers als de organisatie meerwaarde en synergie ervaren. Dit olod verschaft inzicht in de kern van het HRM-vak, namelijk de activiteiten gericht op het plannen en sturen van personeelsstromen, het motiveren en richting geven en ontwikkelen van medewerkers en organisatie. 
Het olod HRM 1 bereidt voor op het eerste werkplekleren.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

03: operationeel: Staat in voor de operationele organisatie van de verschillende HR-processen die vallen onder het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid.
De student beschrijft de belangrijkste selectiemethodieken.
De student beschrijft het systeem van functiewaardering en -classificatie.
De student beschrijft welke kanalen er bestaan om de geschikte kandidaten te vinden.
De student koppelt een verloningsvorm aan een organisatie of medewerkers in een casus.
De student licht beloningsvormen toe.
De student toont aan dat hij/zij zicht heeft op de huidige & toekomstige trends op het vlak van rekrutering en selectie.
De student omschrijft de verschillende onderdelen van de gesprekscyclus.
De student beschijft hoe hij/zij een profiel moet definiëren vertrekkende vanuit de behoefte van de organisatie.
De student beschrijft wat een onboardingproces inhoudt.
02: processen: Werkt in opdracht van de leidinggevende procedures en tools uit voor de verschillende HR-processen, in het belang van alle medewerkers.
De student past diverse methodieken en de meest gebruikte instrumenten in het personeelswerk in verband met werving en selectie toe in opdrachten.
De student past diverse methodieken en de meest gebruikte instrumenten in het personeelswerk in verband met beloning toe in opdrachten.
08: efficiënt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student verklaart het belang van een bepaalde HR-methodiek of een HR-beleid i.v.m. het functioneren van de organisatie.
De student verklaart het belang van een bepaalde HR-methodiek of een HR-beleid i.v.m. het functioneren van de medewerkers.

Leerinhoud

Domein 1: Werving, selectie en introductie

  • Begrippenkader: rekrutering, selectie, onthaal en introductie
    Een turbulente arbeidsmarkt
  • FASE 1: Het ontstaan van een vacature
    Behoefte van de organisatie, functiebeschrijving, functieanalyse en competentieprofiel
  • FASE 2: Werving
    Lokaliseren van de doelgroep, opstellen van de vacature, keuze van het medium
  • FASE 3: Selectie
    Selectieprocedure, actoren, voorselectie, selectiegesprek, testen
  • FASE 4: Onthaal en introductie
    Onboarding, concrete organisatie van het onthaal, introductie

Domein 2: Functioneren en belonen

  • Functie- en taakbeschrijvingen
    Beoordelen en evalueren van medewerkers
    Personeelsbeoordeling: omschrijving
    Doelen personeelsbeoordeling
    Performance management (PM)
  • De klassieke HRM-gesprekscyclus
    Functiewaardering
    Functiehuis en salarisopbouw
    Belonen en beloningsvormen
    Doelen van een beloningsbeleid
  • Voorwaarden van een goed beloningsbeleid
    Verloningsgronden: elementen die de loonhoogte kunnen bepalen
    Bepalen van de loonhoogte
    Het arbeidsvoorwaardenpakket (mix van beloningselementen)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht)
  • Roskam, P. (2015). Personeel in goede handen. Basishandboek Human Resource Management. Gent: Academia Press.
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges42,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off25,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie25,00