Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat HR-support, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Co-titularis(sen): Keulemans Anneke, Van Agtmael Chantal
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 140,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Sociale vaardigheden 1 behandelt de principes van mondelinge communicatie, professionele gespreksvoering en veranderings- en teamgericht werken.
Het olod Sociale vaardigheden 1 bereidt voor op de rol van professioneel gespreksleider.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student zet feedback om in aandachtspunten voor het eigen communicatiegedrag. |
De student reflecteert over eigen werkpunten bij gespreksvoering. |
09: team: Werkt teamgericht in een multidisciplinaire en interculturele context.
De student stelt zich open en leerbereid op in de trainingsgroep. |
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student geeft feedback aan de hand van de afgesproken regels. |
De student hanteert bewust de eigen non-verbale communicatie. |
De student kadert de basisprincipes van professionele gespreksvoering en agogisch handelen in opdrachten. |
De student maakt een analyse van zijn/haar eigen communicatiegedrag (nulmeting). |
De student past de theoretische principes van professionele gespreksvoering toe in gesimuleerde situaties. |
De student toont dat hij/zij in een gesprek kan luisteren. |
De student toont dat hij/zij in een gesprek kan samenvatten. |
De student beschrijft de invloed van verbale en non-verbale communicatie in opdrachten. |
De student toont dat hij/zij in een gesprek kan doorvragen. |
08: efficiƫnt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student speelt in op de non-verbale communicatie van de gesprekspartner. |
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student omschrijft hoe de ethische communicatie correct kan verlopen door middel van casusanalyse. |
Leerinhoud
Domein 1: Werving, selectie en introductie
- Communicatie: de basis
- Ik: de zender
- Lichaamstaal en non-verbale communicatie
- Ik: de ontvanger (feedback geven en ontvangen)
- Spreek- en luistergedrag, spiegelen
Domein 2: Functioneren en belonen
- Je rol als professioneel gespreksleider
- Basisprincipes van verandering en agogiek
- Gesprekstechnieken en -fasering
- Gespreksmodellen (informatievergarend gesprek, introductiegesprek, arbeidsvoorwaardengesprek, doorverwijzingsgesprek)
- Zakelijk telefoneren
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer (verplicht)
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |