Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociale vaardigheden 132414/1806/1920/1/22
Studiegids

Sociale vaardigheden 1

32414/1806/1920/1/22
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): Keulemans Anneke, Van Agtmael Chantal
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 140,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Sociale vaardigheden 1 behandelt de principes van mondelinge communicatie, professionele gespreksvoering en veranderings- en teamgericht werken.
Het olod Sociale vaardigheden 1 bereidt voor op de rol van professioneel gespreksleider.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student zet feedback om in aandachtspunten voor het eigen communicatiegedrag.
De student reflecteert over eigen werkpunten bij gespreksvoering.
09: team: Werkt teamgericht in een multidisciplinaire en interculturele context.
De student stelt zich open en leerbereid op in de trainingsgroep.
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student geeft feedback aan de hand van de afgesproken regels.
De student hanteert bewust de eigen non-verbale communicatie.
De student kadert de basisprincipes van professionele gespreksvoering en agogisch handelen in opdrachten.
De student maakt een analyse van zijn/haar eigen communicatiegedrag (nulmeting).
De student past de theoretische principes van professionele gespreksvoering toe in gesimuleerde situaties.
De student toont dat hij/zij in een gesprek kan luisteren.
De student toont dat hij/zij in een gesprek kan samenvatten.
De student beschrijft de invloed van verbale en non-verbale communicatie in opdrachten.
De student toont dat hij/zij in een gesprek kan doorvragen.
08: efficiƫnt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student speelt in op de non-verbale communicatie van de gesprekspartner.
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student omschrijft hoe de ethische communicatie correct kan verlopen door middel van casusanalyse.

Leerinhoud

Domein 1: Werving, selectie en introductie 

  • Communicatie: de basis
  • Ik: de zender
  • Lichaamstaal en non-verbale communicatie
  • Ik: de ontvanger (feedback geven en ontvangen)
  • Spreek- en luistergedrag, spiegelen

Domein 2: Functioneren en belonen

  • Je rol als professioneel gespreksleider
  • Basisprincipes van verandering en agogiek
  • Gesprekstechnieken en -fasering
  • Gespreksmodellen (informatievergarend gesprek, introductiegesprek, arbeidsvoorwaardengesprek, doorverwijzingsgesprek)
  • Zakelijk telefoneren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht)
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen35,00 uren
Werktijd buiten de contacturen105,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie50,00

Toetsing (tekst)