Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Tools voor HR 132415/1806/1920/1/56
Studiegids

Tools voor HR 1

32415/1806/1920/1/56
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): de Mûelenaere Laurence, Van Agtmael Chantal
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Tools voor HR 1 behandelt een aantal tools uit de HR-praktijk (schriftelijke communicatie, dossierregistratie, verslaggeving, bronvermelding, werken met Officepakketten (Outlook, Excel, Word), e-HRM en loonadministratie, digitale agenda planning en time/aandachtsmanagement, onderzoeksrapportage etc.).
Het olod Tools voor HR 1 bereidt je voor op het ontwikkelen van administratieve competenties als HR-deskundige.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

05: kwaliteit: Bewaakt in overleg met de leidinggevende de kwaliteit van de HR-processen.
De student zet zijn/haar digitale vaardigheden in om efficiënt te werken.
02: processen: Werkt in opdracht van de leidinggevende procedures en tools uit voor de verschillende HR-processen, in het belang van alle medewerkers.
De student zet zijn/haar digitale vaardigheden in om taken en opdrachten te plannen.
De student hanteert vlot de basisprincipes van de softwarepakketten Outlook, Word, Excel.
04: personeelsdossiers: Staat in voor de administratieve en wettelijke opvolging en afhandeling van de verschillende personeelsdossiers en HR-processen en kan daarbij meerdere talen inzetten.
De student brengt de verschillende elementen voor een goede dossieropbouw in kaart.
De student beschrijft de wettelijke en deontologische principes voor dossierregistratie.
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student past de principes van zakelijk schrijven en tekststructuren toe in een tekst.
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student zoekt bronnen en informatie op en verwerkt deze volgens een correcte APA bronvermelding en bibliografie.
De student past de principes van ethische communicatie toe in schrijfopdrachten.

Leerinhoud

Domein 1: Werving, selectie en introductie

  • Basisprincipes zakelijk schrijven en tekststructuren
  • Digitale communicatie, e-mail
  • Werken met Officepakketten (Outlook - mailbox beheer, Excel - database, Word - afdruk samenvoegen)

Domein 2: Functioneren en belonen

  • Literatuuronderzoek, APA-bronvermelding en werken met een bibliografie
  • Basisprincipes voor dossierregistratie 
  • Ethisch communiceren
  • Planning en time/aandachtsmanagement
  • Werken met Officepakketten (Outlook - agenda en planning, Excel - database en formules, Word - werken met grote tekstvolumes, bronvermelding en bibliografie)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (Verplicht)
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)