Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Coaching 232416/1806/1920/1/90
Studiegids

Coaching 2

32416/1806/1920/1/90
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): de Mûelenaere Laurence, Doms Mike, Gys Kathleen, Van Agtmael Chantal, Van Praet Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Praktijkoriëntering.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Coaching 2 behandelt het leerproces van de student. Reflecteren staat hierin centraal in functie van de ervaringen en het handelen binnen de praktijkoriëntering. Deze werkvorm stelt de student in staat om veel over zichzelf en anderen in de groep te leren, alsook over het professioneel handelen in een organisatie en de deontologie van het beroep. 
Het olod Coaching 2 bereidt voor op een professionele afsluiting van het werkplekleren.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student geeft feedback aan de andere studenten in de groep gebaseerd op de ingebrachte cases.
De student stelt vragen die betrekking hebben op denken, voelen, willen en handelen.
De student reflecteert in de loop van het coachingstraject en maakt dit duidelijk in verslaggeving.
De student verbindt de diverse momenten van reflectie tijdens het coachingstraject tot een samenhangend verhaal over het eigen leerproces.
De student stelt onderzoekende, open reflectievragen zonder onmiddellijk over te gaan tot het suggereren van oplossingen.
De student doet aan zelfonderzoek door onderwerpen in te brengen van de praktijk op micro- en mesoniveau.
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student verbindt het eigen handelen aan beroepsnormen.

Leerinhoud

De coaching focust zich op:

  • het in kaart brengen van het eigen leerproces  door middel van zelfreflectie;
  • het werken aan de beroepspersoonlijkheid en attitudes;
  • het eigen referentiekader en dat van anderen;
  • het zicht krijgen op het beroep van de HR-deskundige;
  • het zicht krijgen op andere actoren binnen een organisatie;
  • thema’s waarbij inzichten en methoden uit de andere opleidingsonderdelen verwerkt worden, in verband gebracht worden met de eigen praktijk en geïntegreerd worden;
  • thema’s die de individuele studenten vanuit de eigen praktijk als leermateriaal inbrengen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht) 
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.  

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00