Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat HR-support, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Co-titularis(sen): Keulemans Anneke, Van Agtmael Chantal
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 140,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Sociale vaardigheden 2 behandelt de principes van mondelinge communicatie, professionele gespreksvoering en veranderings- en teamgericht werken.
Het olod Sociale vaardigheden 2 bereidt voor op het werken in en met groepen en het uitoefenen van de rol als professioneel gespreksleider.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student reflecteert over eigen leerpunten bij groepsdynamische processen. |
De student reflecteert over eigen leerpunten bij professionele gespreksvoering. |
09: team: Werkt teamgericht in een multidisciplinaire en interculturele context.
De student participeert op een doelgerichte en constructieve manier in de groep. |
De student past de theoretische principes van groepsdynamica toe in casusanalyse. |
De student past de theoretische principes van besluitvorming toe in simulaties. |
De student past de theoretische principes van communicatieniveaus in groepen toe in simulaties. |
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student past de theoretische principes van omgaan met agressie toe in casusanalyse. |
De student past aangeleerde gesprekstechnieken toe in simulaties. |
De student hanteert gesprekstechnieken om gesprekshindernissen die zich in de praktijk voordoen, te beheersen. |
De student past de aangeleerde fasering bij gespreksmodellen toe in simulaties. |
08: efficiƫnt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student beschrijft de basisprincipes van veranderingsprocessen in casusanalyse. |
Leerinhoud
Domein 3: Personeel en ontwikkeling
- Basics groepsdynamica, de agoog bij groepen
- Fasen van de groepsontwikkeling
- Communicatieniveaus in groepen
- Besluitvorming
Domein 4: Uitstroom
- Veranderingsprocessen
- Gesprekshindernissen
- Omgaan met agressie
- Gespreksmodellen (adviesgesprek, slechtnieuws(/ontslag)gesprek, verzuimgesprek)
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer (verplicht)
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |