Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat HR-support, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
27 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 702,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Beroepspraktijk behandelt de afsluiter van de opleiding graduaat HR-support. De kennis en de vaardigheden verworven binnen de hogeschool en het werkplekleren, praktijkoriëntering, gelopen tijdens het eerste jaar, vormen de basis van een geslaagde periode.
De student zoekt zelf een werkplek. De werkplek moet een gevarieerd takenpakket aanbieden.
Het olod Beroepspraktijk bereidt voor op de rol van een professionele HR-deskundige die rekening houdt met het team, het arbeidsritme en de inhoudelijke beroepseisen.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: strategisch: Draagt bij aan de uitvoering van de verschillende acties en plannen binnen een duurzaam personeelsbeleid, rekening houdend met de strategische doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
De student ontwikkelt, plant, organiseert en realiseert HR-procedures en opdrachten . |
03: operationeel: Staat in voor de operationele organisatie van de verschillende HR-processen die vallen onder het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid.
De student maakt de vooropgestelde doelstellingen die bij een opdracht zijn afgesproken waar. |
De student versterkt doelgericht basisadvies i.v.m. sociale wetgeving, fiscaliteit en verzekeringen. |
05: kwaliteit: Bewaakt in overleg met de leidinggevende de kwaliteit van de HR-processen.
De student past sociaal recht toe. |
De student communiceert mondeling correct in diverse situaties binnen de werkplekcontext. |
07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student gebruikt gericht bronnen om kennis op te bouwen. |
De student onderneemt concrete acties om problemen, klachten, meldingen of suggesties van klanten op te volgen of verwijst deze door naar de juiste persoon/instantie. |
09: team: Werkt teamgericht in een multidisciplinaire en interculturele context.
De student functioneert competent in een multiculturele context. |
De student toont samenwerkingszin. |
De student gaat professioneel om met discretie en privacy. |
De student werkt actief naar oplossingen voor de opdrachten die opgedragen worden door de werkplekbegeleiding. |
02: processen: Werkt in opdracht van de leidinggevende procedures en tools uit voor de verschillende HR-processen, in het belang van alle medewerkers.
De student informeert en ondersteunt werkgever en personeel bij specifieke taken (b.v. sollicitatiegesprekken, functioneringsgesprekken, preventie, …). |
04: personeelsdossiers: Staat in voor de administratieve en wettelijke opvolging en afhandeling van de verschillende personeelsdossiers en HR-processen en kan daarbij meerdere talen inzetten.
De student helpt mee systemen op te zetten die een kwaliteitsvolle en klantgerichte dienstverlening garanderen. |
De student past sociaal recht toe. |
De student werk systematisch en doelgericht met de nodige flexibiliteit. |
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student communiceert schriftelijk correct en afgestemd op interne klanten binnen de werkplek. |
De student hanteert communicatiemiddelen, -vormen en -media adequaat. |
De student gaat aan de slag met feedback in kader van het professioneel handelen. |
08: efficiënt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student integreert zich in het team van de personeelsdienst. |
De student maakt gebruik van de gepaste metrische prefixen om een hoeveelheid van een elektrische grootheid aan te duiden. |
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student verwoordt verschilllende ethische standpunten op de werkplek. |
De student gaat constructief om met spanningen, inherent aan het samenwerken met mensen in organisaties. |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer (Verplicht)
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Stage | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Stage | 100,00 | |