Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Coaching 332426/1806/1920/1/42
Studiegids

Coaching 3

32426/1806/1920/1/42
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Beroepspraktijk.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Coaching 3 behandelt je professionele ontwikkeling. In dit opleidingsonderdeel staat het eigen leerproces (reflecteren)  centraal in functie van de ervaringen en het handelen binnen de praktijkoriëntering. Deze werkvorm stelt de student in staat om veel over zichzelf en anderen in de groep te leren, over het professioneel handelen in een organisatie en de deontologie van het beroep. 
Het olod Coaching 3 bereidt je voor op je beroepsuitoefening.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student geeft feedback aan de andere studenten in de groep gebaseerd op de verslagen enerzijds en wat er tijdens coaching gebeurt anderzijds.
De student stelt vragen die betrekking hebben op denken, voelen, willen en handelen en de daaruit volgende verbanden en spanningsvelden ertussen.
De student toont een toenemende zelfstandigheid in het reflecteren in de loop van het coachingstraject.
De student verbindt de diverse momenten van reflectie tijdens het coachingstraject tot een samenhangend verhaal over het eigen leerproces, in functie van de eigen persoonlijke- en beroepsidentiteit.
De student gaat verder met het zelfonderzoek tussen de coachingsbijeenkomsten door middel van aangereikte opdrachten en het experimenteren met nieuw gedrag.
De student brengt onderwerpen in gericht op zelfonderzoek in diverse contexten van de  praktijk op meso- en macroniveau.
09: team: Werkt teamgericht in een multidisciplinaire en interculturele context.
De student stelt onderzoekende, open reflectievragen zonder onmiddellijk over te gaan tot het suggereren van oplossingen met als doel de groepsleden te stimuleren in hun zelfonderzoek.
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student toont een uitnodigende, aandachtige en niet veroordelende houding waarbij overtuigingen en gevoelens van anderen gerespecteerd worden.
De student verbindt eigen handelen met theorie en methodiek en relateert eigen handelen aan beroepsnormen.

Leerinhoud

De coaching focust zich op:

  • het in kaart brengen van het eigen leerproces  door middel van zelfreflectie,
  • het werken aan de beroepspersoonlijkheid en attitudes,
  • het  eigen referentiekader en dat van anderen,
  • het  zicht krijgen op het beroep van de HR-deskundige,
  • het zicht krijgen op andere actoren binnen een organisatie,
  • thema’s waarbij inzichten en methoden uit de andere modules verwerkt worden, in verband gebracht worden met de eigen praktijk en geïntegreerd worden,
  • thema’s die de individuele cursisten vanuit de eigen praktijk als leermateriaal inbrengen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (Verplicht) 
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.  

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren42,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio50,00
AcademiejaarReflectieopdracht50,00