Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 1
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): De Craene Charis, Janssens Carlos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel (olod) Communicatie Essentials behandelt de verschillende functies en modaliteiten van communicatie. Wat is communicatie? Waarom en hoe communiceren mensen met elkaar? Welke vormen en modaliteiten van communicatie bestaan er? Hoe verloopt de evolutie in communicatiemedia en -wetenschap? Het begrippenarsenaal van de communicatiewetenschap wordt behandeld. Ten slotte wordt een verkennende duik genomen in de vele theorieën over de invloed van media op mens en samenleving.
Het olod Communicatie Essentials bereidt voor op een grondige kennis van het belang, de functies, de mogelijkheden en de valkuilen van communicatie zodat de student met kennis van zaken de gepaste communicatie kan inzetten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: tools & technieken: ondersteunt de afdeling/organisatie en maakt correct gebruik van passende tools en technieken in functie van marketing- en/of communicatieactiviteiten.
De student schetst de evolutie van massamedia |
De student verklaart de verschillende communicatiemodaliteiten in eigen woorden en weet wanneer welke modaliteit best toegepast wordt |
De student duidt en onderscheidt het communicatieproces van intrapersoonlijke, interpersoonlijke en massacommunicatie |
De student past de aangereikte communicatiemodellen toe op communicatieve situaties |
De student onderscheidt het verschil tussen klassieke communicatie en geïntegreerde communicatie |
De student herkent en analyseert de elementen van de corporate communicatie van een bedrijf |
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student beschrijft de belangrijkste (massa)communicatietheorieën en situeert deze in een chronologische evolutie |
De student hanteert de vuistregels van interculturele communicatie in communicatie met contacten uit andere culturen of uit het buitenland |
De student herkent de 4 verschillende soorten boodschappen in een bericht (Schulz von Thun) |
De student voert formele en zakelijke communicatie |
02: informatie- en databeheer: helpt bij het beheer van de informatie en data (van een afdeling) van een bedrijf of organisatie.
De student herkent en analyseert de elementen van de interne communicatie van een bedrijf |
De student identificeert de culturele component in communicatie |
Leerinhoud
- communicatiemodaliteiten
- van basismodel naar procesmodel
- begrippen uit de communicatiewetenschap
- de media-explosie als aanloop naar de informatiesamenleving
- evolutie van het wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van de massacommunicatie
- analyse van de boodschappen
- functies van massacommunicatie
- media en cultuur
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 60,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 40,00 | |