Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 1
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
10 studiepunten
Co-titularis(sen): Bouts Patrick, Van den Wyngaert Vicky, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 166,00 uren
Korte omschrijving
In het opleidingsonderdeel (olod) Werkplekleren 1 past de student de verworven theoretische kennis en vaardigheden van het eerste semester toe aan de hand van opdrachten. Hij/zij reflecteert over zichzelf en de eigen competenties. Deze worden vergeleken met de eigenschappen die men verlangt van een communicatie- en/of marketingmedewerker. De student trekt een eerste keer naar het werkveld en onderzoekt wat er precies allemaal valt onder de noemer marketing en communicatie. Hij/zij is in staat om alles later in een vlot en helder verslag te verwoorden en te presenteren.
Het olod werkplekleren 1 bereidt de student grondig voor op het latere werkplekleren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: tools & technieken: ondersteunt de afdeling/organisatie en maakt correct gebruik van passende tools en technieken in functie van marketing- en/of communicatieactiviteiten.
| De student geeft en krijgt feedback over de eigen werkzaamheden en competenties |
| De student werkt aan de hand van een checklist |
| De student organiseert zichzelf in voorbereiding op de geplande bezoeken |
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
| De student produceert een schriftelijke neerslag van een bedrijfsbezoek, inclusief interview met medewerkers |
| De student analyseert bedrijfsexterne factoren (kenmerken en behoeften van de doelgroep, aantal en soort leveranciers en klanten, concurrentie, marktpositie, markttrends, media, maatschappelijke evoluties, wetgeving, …) |
| De student brengt eigen waarden en competenties in kaart |
| De student brengt de communicatie-uitingen bij 3 actoren uit het werkveld in kaart a.d.h.v. een vooropgestelde checklist |
07: talen: gebruikt meerdere talen bij het uitvoeren van zijn marketing- of communicatieactiviteiten.
| De student reflecteert over zichzelf in een SWOT analyse |
09: kwaliteitszorg: draagt in overleg met de leidinggevende bij aan de kwaliteitszorg door projecten en acties op te volgen, te evalueren, verbetervoorstellen te formuleren en deze te implementeren.
| De student brengt de gevonden communicatie-uitingen in kaart aan de hand van een bedrijfsportfolio |
| De student beschrijft de algemene werking van het endocrien stelsel |
04: zelfstandig, team, (pro)actief: werkt zowel zelfstandig als in team, en handelt (pro)actief.
| De student hanteert gepast verbaal gedrag in standaard situaties |
08: eigen deskundigheid: zelfkritisch, identificeert eigen professionaliseringsnoden, ontwikkelt en verbetert hierbij permanent de eigen deskundigheid.
| De student ontwikkelt een persoonlijk ontwikkelingsplan |
| De student stelt correct een cv op |
| De student motiveert zijn keuze van de bij hem passende jobs- en functiebeschrijvingen |
| De student past de verworven ICT-vaardigheden toe |
| De student past de verworven individuele presentatietechnieken toe |
| De student volgt de kwaliteit van zijn eigen werk op en evalueert deze a.d.h.v. een vooropgestelde checklist |
Leerinhoud
- werken aan professionele persoonlijkheid a.d.h.v. SWOT-analyse en persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
- opmaken van personal brand story en cv
- sollicitatietraining
- zoeken naar een geschikte werkplek
- interview marketing- of communicatiemedewerker bij een commercieel bedrijf uit het werkveld
- bezoek brengen aan bedrijf, evenement en gemeente en het in kaart brengen van de communicatie-uitingen
- probleemoplossend denken
- verslag en een presentatie voorbereiden
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Eigen materiaal van de lector
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Academiejaar | Portfolio | 25,00 | |
| Academiejaar | Reflectieopdracht | 25,00 | |
| Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |