Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Digitale vaardigheden communicatie32436/1810/1920/1/63
Studiegids

Digitale vaardigheden communicatie

32436/1810/1920/1/63
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Communicatiesupport
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport (Mechelen)
    Afstudeerrichting:
    • communicatiesupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

Het olod digitale vaardigheden behandelt de aspecten van grafische vormgeving en de vaardigheden die belangrijk zijn met het werken met online media. De focus wordt hierbij gelegd op het praktisch gebruik van social media.
Het olod digitale vaardigheden bereidt de student voor op een gedegen kennis en een beschikking over de juiste vaardigheden om online communicatie- en marketinguitingen te plaatsen en evalueren.



OLR-Leerdoelen (lijst)

03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student vindt inspiratie, denkt op een creatieve wijze en vertaalt ideeën naar een beeld
11COMM: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van communicatieprojecten en –acties, rekening houdend met de communicatiestrategie.
De student beschrijft de verschillende stappen van het grafisch proces
De student reageert gepast op social media
De student verspreidt digitale content
De student schetst de structuur van een basic marketingplan op basis van een SMART doelstelling.
13COMM: interne en externe communicatie: ondersteunt de interne en externe communicatie van een bedrijf of organisatie.
De student beschrijft het belang van personalisatie, traceerbaarheid, volgbaarheid en conversie bij het gebruik van social media
11MARK: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van marketingprojecten- en acties, rekening houdend met de marketingstrategie.
De student stelt op basis van een briefing een moodboard samen
De student reageert gepast op social media
De student schetst de structuur van een basic marketingplan op basis van een SMART doelstelling.
08: eigen deskundigheid: zelfkritisch, identificeert eigen professionaliseringsnoden, ontwikkelt en verbetert hierbij permanent de eigen deskundigheid.
De student maakt eenvoudige grafische toepassingen (fotobewerking)
De student creëert digitale content
10COMM: data: verzamelt en verwerkt data in functie van de communicatiestrategie en het communicatieplan.
De student stelt op basis van een briefing een moodboard samen
De student volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en privacy in social media op

Leerinhoud

  • beeldcultuur
  • wat is vormgeving?
  • kennismaking met het grafisch proces
  • basisregels typografie, kleur- en beeldgebruik
  • eenvoudige grafische toepassingen en fotobewerkingen
  • digitale vaardigheden
  • toepassing hiervan op social media

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen76,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets30,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets30,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie40,00