Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
PR en voorlichting32437/1810/1920/1/00
Studiegids

PR en voorlichting

32437/1810/1920/1/00
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Communicatiesupport
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport (Mechelen)
    Afstudeerrichting:
    • communicatiesupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod PR en voorlichting behandelt de verschillende rollen en taken van de PR-functionaris, het belang van een eenduidige en eenzijdige identiteit en image van een organisatie en het concept voorlichting.
Het olod PR en voorlichting bereidt de student voor op een gedegen kennis van public relations zodat hij de interne en externe communicatie van een bedrijf of organisatie kan ondersteunen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

11COMM: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van communicatieprojecten en –acties, rekening houdend met de communicatiestrategie.
De student verricht schrijf- en redactiewerk van eenvoudige teksten
de student is verklaart het belang van het imago en de reputatie van een organisatie
13COMM: interne en externe communicatie: ondersteunt de interne en externe communicatie van een bedrijf of organisatie.
De student draagt elementen aan om een persmap samen te stellen
De student herkent de basisregels van typografie, kleur- en beeldgebruik herkennen
10COMM: data: verzamelt en verwerkt data in functie van de communicatiestrategie en het communicatieplan.
De student zet de PR instrumenten gepast in om een opgelegd doel te bereiken
12COMM: teksten: schrijft en redigeert eenvoudige teksten binnen een aangeleverd format.
De student benoemt de verschillende stappen benoemen die ondernomen dienen te worden bij crisiscommunicatie

Leerinhoud

  • identiteit en imago / identiteit vs reputatie
  • Wat is PR
  • De rollen van de PR-functionaris
  • networking, incl. perscontacten
  • voorlichting
  • overheid en non-profit

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie40,00