Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel marketingtopics behandelt verschillende subvormen van marketing zoals retailmarketing en non-profitmarketing. Er wordt extra aandacht besteedt aan de toekomst van de Retail. Daarnaast wordt het verschil tussen B2B en B2C marketing bekeken. Tenslotte zoomt het olod in op de verschillende elementen en de opbouw van een marketingplan.
Het opleidingsonderdeel marketingtopics bereidt de student voor om analytisch en stap voor stap aan de slag te gaan met het aandragen van elementen en het opvolgen van actiepunten uit het marketingplan.
Begincompetenties (tekst)
Competenties mbt de module Principes van Marketing
OLR-Leerdoelen (lijst)
10MARK: data: verzamelt en verwerkt data in functie van de marketingstrategie en het marketingplan.
De student ondersteunt bij het uitvoeren van een interne analyse en maakt hierbij gebruik van theoretische marketingmodellen. |
De student stelt een SWOT analyse op adhv de nodige analyses voorafgaand, en dit ten aanzien van een SMART doelstelling. |
De student geeft, op basis van een gekozen strategie, de (nieuwe) marketingmix vorm |
De student stelt een concrete TODO-list op, afgeleid uit de marketingmix, met een kostenoverzicht (financiƫle onderbouwing). |
De student schetst de structuur van het marketigplanningsproces op basis van een SMART doelstelling. |
De student verklaart het begrip retailmarketing met eigen woorden |
11MARK: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coƶrdinatie van marketingprojecten- en acties, rekening houdend met de marketingstrategie.
De student ondersteunt bij het uitvoeren van een externe analyse en maakt daarbij gebruik van relevante theoretische marketingmodellen. |
De student verklaart het verschil tussen B2B en B2C marketing |
De student verklaart het begrip social-profit marketing met eigen woorden |
De student brengt de elementen van een onderzoeksopzet aan |
Leerinhoud
- retailmarketing
- B2B marketing
- non-profit marketing
- het marketingplan
- SWOT analyses
- SMART doelstellingen
- interne en externe analyses
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Literatuur mbt basis marketing (Principes van Marketing, Kotler of Grondslagen van de Marketing, Verhage) alsook literatuur Retailmarketing (Van der Kindt). Elk boek dat strategische marketingplanning behandeld is behulpzaam.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 30,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 70,00 | |