Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Marktonderzoek behandelt de basisprincipes van het kwalitatieve en kwantitatieve marktonderzoek, en de juiste analyse van de verkregen gegevens. Marktonderzoek is de laatste jaren een onmisbaar onderdeel geworden van de marketing. Inzicht in markt en consument zijn de sleutel om zich te onderscheiden als succesvolle onderneming.
Het olod Marktonderzoek bereidt voor op het praktisch ondersteunen van een marktonderzoek.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10MARK: data: verzamelt en verwerkt data in functie van de marketingstrategie en het marketingplan.
De student beschrijft hoe marktonderzoek uitgevoerd wordt |
De student neemt enquêtes af en voert de gegevens van de afgenomen enquêtes in in Excel |
De student neemt een vooraf opgesteld gestandaardiseerd interview af |
De student licht de begrippen betrouwbaarheid en validiteit toe |
De student beschrijft hoe een steekproef samengesteld wordt |
De student controleert ingevoerde gegevens op oa. validiteit en kwaliteit. |
De student voert basisanalyses uit op verkregen gegevens. |
De student beschrijft het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek |
De student assisteert bij een focusgesprek |
de student assisteert bij het opstellen van vragenlijsten |
De student communiceert vlot in het Engels (zowel schriftelijk als mondeling) op niveau B1 |
Leerinhoud
- Inleiding hoe pak je een marktonderzoek aan
- desk Research
- kwalitatief vs kwantitatief
- Enquêtes en interviews
- Persoonlijke - en straatinterviews
- Steekproeven
- Vragenlijsten
- veldwerk
- observatie
- verwerking van de gegevens
- Basisprincipes data-analyse
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Marktonderzoek in rechte lijn Marc De Laet, Pol Toye ISBN : 978 90 455 3143 4
Eigen Cursus en Oefeningen
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 25,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 25,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 25,00 | |