Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Salestechnieken behandelt alle stappen van het verkoopproces met focus op het verkoopgesprek . De student verwerft de nodige verkooptechnische vaardigheden om een succesvol verkoopgesprek te voeren en krijgt inzicht in verschillende salestechnieken .
Het olod Salestechnieken bereidt voor op een commerciële functie en of ondersteuning aan de verkoopafdeling .
Gezien al deze vaardigheden het best ontwikkeld worden door ' doen ' is dit een zeer praktisch olod met zeer veel praktijkvoorbeelden , cases , rollenspellen en simulatieoefeningen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
12MARK: commerciële medewerkers: biedt ondersteuning aan commerciële medewerkers.
"De student past zijn verkoopstijl aan aan de stijl van de aankoper |
"De student past de 'SPIN' vraagtechniek toe (behoeften van de klant achterhalen) |
"De student past Snap selling toe (focus op de denkwijze van de klant en hoe je daarop kan reageren) |
"De student maakt en presenteert een salespresentatie (visuele onderbouwing van het verkoopgesprek) |
De student behandelt bezwaren, klachten en conflicten op een professionele manier |
"De student past de verschillende verkooptechnieken klantgericht toe |
"De student geeft een overzicht van de werkinstrumenten van een verkoper |
"De student beschrijft het belang van het trouwe klanten en hoe je trouwe klanten kan behouden |
"De student beschrijft het belang van visual merchandising (een taak die in veel ondernemingen ook door de commerciële medewerkers uitgevoerd wordt) |
"De student legt de (dubbele) verkooptrechter en het belang van elke fase uit |
De student zoekt uit wat de missie, behoeften en koopmotieven van de klant zijn |
De student communiceert vlot in het Engels (zowel schriftelijk als mondeling) op niveau B1+ |
05: contacten & relaties: onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties.
De student herkent de uitdagingen van de klant |
Leerinhoud
- relatie tussen marketing en verkoop
- stappen van het verkoopproces met focus op het verkoopgesprek
- verkooptechnische vaardigheden
- de verschillende verkoopstijlen
- succesvol onderhandelen
- pitchen
- klachtenbehandeling
- het belang van een win win
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Operationele Verkoop Walter Spruyt Liesbeth Huysmans en Jorg Spruyt
Verkopen van afspraak tot klant ( aanbevolen leerboek) (Geert Delobelle/Lannoo Campus) Skills-Verkopen (Edwin ten Dam, Remko Wierda&Hans Tuenter/Pearson), Slides,papers, videos gebruikt tijdens de lessen
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 30,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 70,00 | |