Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Sales- en accountsupport32449/1810/1920/1/20
Studiegids

Sales- en accountsupport

32449/1810/1920/1/20
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Marketingsupport
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport (Mechelen)
    Afstudeerrichting:
    • Marketingsupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel sales- en accountsupport behandelt de rol en de plaats van de salesafdeling in een organisatie. Hij/zij leert hoe de samenwerking tussen de sales- en de marketingdepartement verloopt. Er wordt praktisch bekeken hoe er aan klantenmanagement en acquisitie gewerkt wordt. Tenslotte bekijken we hoe een offerte dient opgesteld te worden en behandelen we prijs-, leverings- en betalingsconditities.
Het opleidingsonderdeel sales- en accountsupport bereidt de student verder voor op een functie als sales representative of customer service medewerker.

OLR-Leerdoelen (lijst)

12MARK: commerciƫle medewerkers: biedt ondersteuning aan commerciƫle medewerkers.
De student verduidelijkt prijs-, leverings- en betalingscondities en volgt deze op
De student herkent en onderscheidt verschillende verschijningsvormen van PR
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student reflecteert over zijn gedrag en communicatiestijl in interculturele situaties en verkent gedragsalternatieven.
De student geeft data in het CRM systeem in
05: contacten & relaties: onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties.
De student duidt de plaats van sales in een organisatie
De student herkent de wijze waarop sales in een onderneming georganiseerd wordt
De student brengt opdrachten voortkomende uit het salesplan tot een goed einde
02: informatie- en databeheer: helpt bij het beheer van de informatie en data (van een afdeling) van een bedrijf of organisatie.
De student haalt data uit het CRM systeem en zet deze gepast in
De student maakt een offerte op
04: zelfstandig, team, (pro)actief: werkt zowel zelfstandig als in team, en handelt (pro)actief.
De student beschrijft de samenwerking en de eventuele valkuilen tussen de marketing- en de salesafdeling

Leerinhoud

  • De rol en plaats van sales in een organisatie
  • De organisatie van sales
  • Het salesplan
  • Klantenmanagement en acquisitie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie60,00