Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Mechelen)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 390,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Werkplekleren 4 behandelt de uitoefening in het werkveld in de vorm een stage op een marketingafdeling van een bedrijf. De student leert de verworven theoretische kennis van de hele opleiding te toetsen in de praktijk. Hij doet praktijkervaring op en is in staat om alles in een vlotte en heldere paper te verwoorden. De paper heeft de vorm van een stagerapport. De paper wordt door hem voorgesteld en verdedigd voor een jury.
Het olod Werkplekleren 4 bereidt voor op een operationele functie in een marketingomgeving.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10MARK: data: verzamelt en verwerkt data in functie van de marketingstrategie en het marketingplan.
De student ondersteunt commerciële medewerkers (bv. display in elkaar steken, flyers ophalen, aanzet PPT maken,...). |
De student onderhoudt contacten en relaties (bv. netwerken, nazorg, afspraken opvolgen,...). |
12MARK: commerciële medewerkers: biedt ondersteuning aan commerciële medewerkers.
De student beheert informatie en data (bv. klantengegevens aanpassen, aanpassingen doen op de website, de voorraad checken,...). |
De student informeert klanten |
De student overtuigt klanten |
De student stelt een 'winning propsal' voor aan de klant |
De student gaat authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten. |
01: tools & technieken: ondersteunt de afdeling/organisatie en maakt correct gebruik van passende tools en technieken in functie van marketing- en/of communicatieactiviteiten.
De student beheert informatie en data (bv.elementen voor de persmap verzamelen, aanpassingen doen op de website, ,...). |
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student werkt zelfstandig binnen eigen taakomschrijving |
De student beschrijft en legt inleidende economische begrippen uit |
De student werkt zelfstandig binnen de eigen taakomschrijving |
05: contacten & relaties: onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties.
De student gebruikt meerdere talen bij het uitvoeren van de marketing- of communicatieactiviteiten |
07: talen: gebruikt meerdere talen bij het uitvoeren van zijn marketing- of communicatieactiviteiten.
De student hanteert gepast verbaal gedrag |
De student hanteert een zelfkritische houding |
De student volgt de recente ontwikkelingen in verband met marketing en communicatie op. |
09: kwaliteitszorg: draagt in overleg met de leidinggevende bij aan de kwaliteitszorg door projecten en acties op te volgen, te evalueren, verbetervoorstellen te formuleren en deze te implementeren.
De student formuleert en bespreekt ideeën ter verbetering van de marketingacties |
De student legt vlot verbanden tussen gegevens i.v.m de communicatiestrategie en het communicatieplan |
De student neemt zijn verantwoordelijkheid op, gecoacht door de werplekbegeleider |
11COMM: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van communicatieprojecten en –acties, rekening houdend met de communicatiestrategie.
De student bepaalt in overleg met de leidinggevende de doelstellingen, de doelgroep en de kanalen voor de actie of project. |
De student neemt actief deel aan het zoeken van nieuwe ideeën, manieren en alternatieven om het gewenste resultaat te bereiken |
11MARK: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van marketingprojecten- en acties, rekening houdend met de marketingstrategie.
De student bepaalt in overleg met de leidinggevende de doelstellingen, de doelgroep en de kanalen voor de actie of project. |
De student vertaalt marketingdoelen in concrete marketingacties |
De student bepaalt in overleg met de leidinggevende de doelstellingen, de doelgroep en de kanalen voor de actie of het project |
De student neemt actief deel aan het zoeken van nieuwe ideeën, manieren en alternatieven om het gewenste resultaat te bereiken |
De student legt vlot verbanden tussen gegevens i.v.m de marketingstrategie en het marketingplan |
02: informatie- en databeheer: helpt bij het beheer van de informatie en data (van een afdeling) van een bedrijf of organisatie.
De student hanteert een probleemoplossende aanpak. |
04: zelfstandig, team, (pro)actief: werkt zowel zelfstandig als in team, en handelt (pro)actief.
De student identificeert eigen professionaliseringsnoden |
De student hanteert een zelfkritische houding. |
De student ondersteunt de organisatie met marketingprojecten of marketinggerelateerde projecten, rekening houdend met de marketingstrategie |
06: projecten en acties: organiseert marketing en/of communicatieprojecten en -acties en stemt af met de betrokken partijen.
De student benoemt de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen met impact op de mediamarkt |
08: eigen deskundigheid: zelfkritisch, identificeert eigen professionaliseringsnoden, ontwikkelt en verbetert hierbij permanent de eigen deskundigheid.
De student past zijn communicatiestijl aan de doelgroep en het communicatieformat aan. |
De student formuleert en bespreekt ideeën ter verbetering van de marketingacties |
De student volgt de recente ontwikkelingen in verband met marketing en communicatie op |
De student voert een professioneel telefoongesprek |
De student volgt de geplande acties op en evalueert deze naderhand. |
Leerinhoud
Functioneert op professionele wijze in een marketingomgeving
- De student doorgrondt de werking, de rol en de plaats van de marketing discipline binnen een organisatie
- De student past binnen een sales en marketingcontext van een of meerdere vakdisciplines de principes toe. Bv. van digitale marketing; van reputatiemanagement; van marketingcommunicatie; van budgettering; van HRM; van interne communicatie; enz.
- De student neemt de gepaste houding aan en past de geleerde vaardigheden toe.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Er wordt gebruik gemaakt van de stagehandleiding en stagebeoordelingsformulieren.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 10,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 10,00 | |
Academiejaar | Stage | 80,00 | |
Toetsing (tekst)
Tijdens de stageperiode moet de student een logboek bijhouden a.d.h. waarvan hij tussentijds rapporteer aan de verantwoordelijke lectoren voor de stage. Afrondend dient hij een paper in die hij verdedigt voor een jury.