Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): El Faissouni Yassine, Geerdens Robrecht, Geerts Simon, Himpe Anouk, Roelandts Marijke, Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Leergroep 1 behandelt sollicitatie, sociale kaart, verkenning van het werkveld, grondhouding, reflectie en zelfkennis.
Het olod Leergroep 1 bereidt voor op het betreden van de eerste werkplek en begeleidt in de zoektocht naar deze werkplek.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de cliënt, het cliëntsysteem en andere relevante actoren.
De student voert een professioneel telefoongesprek. |
De student onderzoekt kritisch welke werkplek bij hem/haar past. |
De student schrijft een sollicitatiebrief naar een toekomstige werkplek. |
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student benoemt de verschillende aspecten van zijn zelfbeeld. |
De student positioneert zichzelf als lerende in de leergroep. |
De student positioneert zichzelf als lerende in de praktijkcontext (vrijwilligerswerk). |
De student past de theorie van het kernkwadrant van Ofman toe op zichzelf. |
De student omschrijft de gevolgen van het eigen kernkwadrant in relatie tot anderen. |
De student schrijft een sollicitatiebrief naar een toekomstige werkplek. |
De student past het aangereikte reflectiemodel toe op zijn/haar werkstukken. |
De student integreert bepaalde aspecten van de grondhouding (professionaliteit, empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk etc.) in zijn handelen in de praktijkcontext (vrijwilligerswerk). |
De student onderzoekt kritisch welke werkplek bij hem/haar past. |
De student ontwikkelt de vaardigheid om zijn (professioneel) gedrag aan te passen op basis van gekregen feedback in de leergroep. |
01: grondhouding: Stelt de cliënt centraal, bevordert empowerment, emancipatie en sociale cohesie, uitgaande van de mensenrechten en met respect voor gelijkwaardigheid en diversiteit.
De student ontwikkelt de vaardigheid om zijn (professioneel) gedrag aan te passen op basis van gekregen feedback in de leergroep. |
De student integreert bepaalde aspecten van de grondhouding (professionaliteit, empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk etc.) in zijn handelen in de praktijkcontext (vrijwilligerswerk). |
Leerinhoud
- sollicitatietraining
- vrijwilligerswerk uitvoeren
- werkplek zoeken
- toepassingen grondhouding
- reflectiemodel
- kernkwadranten
- zelfbeeld
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 70,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie waarvoor aanwezigheid en een actieve leerhouding noodzakelijk is.