Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Psychisch welzijn32454/1812/1920/1/79
Studiegids

Psychisch welzijn

32454/1812/1920/1/79
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk als Psychisch welzijn
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Psychisch welzijn behandelt psychische problemen en stoornissen en inzichten uit de levenslooppsychologie.
Het olod Psychisch welzijn bereidt voor op effectieve ondersteuning van cliënten op vlak van sociaal en emotioneel welbevinden.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

09: begeleiding: Begeleidt de cliënt en het cliëntsysteem doorheen het hulpverleningstraject en handelt daarbij op een methodische, agogisch verantwoorde wijze.
De student beschrijft de kenmerken en ontwikkelingstaken van de verschillende levensfasen.
De student analyseert eenvoudige praktijksituaties aan de hand van het cognitieve en gedragsmodel.
08: hulpverlening: In nieuwe en complexe contexten informeert en adviseert de gegradueerde de cliënt en het cliëntsysteem bij hun hulpvragen en noden.
De student identificeert oorzaken van psychische problemen en stoornissen.
De student adviseert over de aanpak van en omgang met psychische problemen en stoornissen.
De student analyseert eenvoudige praktijksituaties aan de hand van het cognitieve en gedragsmodel.
De student legt het biopsychosociaal model uit als kader voor oorzaken van psychische problemen en stoornissen.
De student geeft een overzicht van voorzieningen die gericht zijn op het begeleiden van mensen met psychische problemen en stoornissen.
De student herkent de kenmerken van psychische problemen en stoornissen.
De student beschrijft de kenmerken en ontwikkelingstaken van de verschillende levensfasen.
12: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen en signaleert drempels en knelpunten in de eigen werking en/of in de samenwerking met andere actoren.
De student herkent de kenmerken van psychische problemen en stoornissen.

Leerinhoud

  • kenmerken, oorzaken en omgang met psychische problemen en stoornissen zoals psychose, depressie, burn-out, angstproblemen, verslaving, ADHD, ASS
  • cognitieve en gedragsveranderende technieken zoals causale attributie, ABC-, G-schema, time-out, beloningssysteem, boete etc.
  • het biopsychosociaal model als kader voor oorzaken van psychische problemen en stoornissen
  • voorzieningen binnen de GGZ
  • kenmerken en ontwikkelingstaken per levensfase

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00