Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Methodisch werken32455/1812/1920/1/16
Studiegids

Methodisch werken

32455/1812/1920/1/16
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Co-titularis(sen): De Raedemaecker Wies, Geerdens Robrecht, Polak Robin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 224,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Methodisch werken behandelt het cliëntgericht multimethodisch sociaalwerkmodel van De Mönnink. Hierbij is er aandacht voor de individuele methoden (rouw en verliesverwerking, traumaopvang, cognitie etc.), de systeemgerichte methoden (gezinsbegeleiding, bemiddeling, sociaal netwerk versterken etc.) en de structuurgerichte methoden. 
Het olod Methodisch werken bereidt voor op het methodisch handelen als maatschappelijk werker. 

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

05: brugfunctie: Neemt een brugfunctie op tussen de cliënt, het cliëntsysteem en maatschappelijke voorzieningen.
De student past de structuurgerichte methoden toe op casusbeschrijvingen.
De student analyseert de structuurgerichte methoden in het werkveld.
De student licht de doelen, eigenschappen, indicaties en contra-indicaties van de systeemgerichte methoden toe.
De student licht de doelen, eigenschappen, indicaties en contra-indicaties van de structuurgerichte methoden toe.
09: begeleiding: Begeleidt de cliënt en het cliëntsysteem doorheen het hulpverleningstraject en handelt daarbij op een methodische, agogisch verantwoorde wijze.
De student past de verschillende stappen van methodisch handelen toe op casusbeschrijvingen.
De student geeft de krachtbronnen en spanningsbronnen weer in een cliëntsituatie.
De student past de individuele methoden toe op casusbeschrijvingen.
De student analyseert de individuele methoden in het werkveld.
De student werkt een methode naar keuze grondig uit aan de hand van praktijkvoorbeelden.
De student licht de doelen, eigenschappen, indicaties en contra-indicaties van de structuurgerichte methoden toe.
De student licht de verschillende stappen van methodisch handelen toe.
De student licht de doelen, eigenschappen, indicaties en contra-indicaties van de individuele methoden toe.
04: stimuleert interactie: Stimuleert de cliënt en het cliëntsysteem tot interactie met de omgeving.
De student past de systeemgerichte methoden toe op casusbeschrijvingen.
De student analyseert de systeemgerichte methoden in het werkveld.
De student interpreteert hoe de cliënt betekenis geeft aan zijn probleemsituatie.
De student licht de doelen, eigenschappen, indicaties en contra-indicaties van de systeemgerichte methoden toe.
08: hulpverlening: In nieuwe en complexe contexten informeert en adviseert de gegradueerde de cliënt en het cliëntsysteem bij hun hulpvragen en noden.
De student licht de doelen, eigenschappen, indicaties en contra-indicaties van de individuele methoden toe.
De student geeft de krachtbronnen en spanningsbronnen weer in een cliëntsituatie.
De student interpreteert hoe de cliënt betekenis geeft aan zijn probleemsituatie.
10: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen cliënten en cliëntgroepen en draagt bij aan opleidingsacties.
De student licht de verschillende stappen van methodisch handelen toe.

Leerinhoud

  • algemeen: methodisch werken (fasen, kenmerken, model van De Mönnink)
  • individuele methoden: non-directieve basismethode, cognitieve methode, lichaamsmethode, praktisch-materiële methode, traumaopvangmethode, ontladingsmethode, expressiemethode, ritueelmethode/verliesverwerking
  • systeemgerichte methoden: groepswerk, gezinsbegeleiding, sociaal netwerk, conflictbemiddeling, casemanagement
  • structuurgerichte methoden: preventie, signaleren, projectmatig werken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
  • de Mönnink, H. (2016). De gereedschapskist van de sociaal werker. Handboek Multimethodisch Sociaal Werk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. (ISBN: 978-90-368-1249-8)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
Practicum en/of oefeningen28,00 uren
Werktijd buiten de contacturen168,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets30,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets30,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie70,00