Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Psychosociale gespreksvoering32456/1812/1920/1/50
Studiegids

Psychosociale gespreksvoering

32456/1812/1920/1/50
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Boutchakate Samirah, Delpire Johan, De Raedemaecker Wies, Polak Robin, Taverniers Jessi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Psychosociale gespreksvoering behandelt gespreksvormen, gesprekstechnieken, de basishouding van de hulpverlener en het hulpverleningsproces.
Het olod Psychosociale gespreksvoering bereidt voor op het professioneel begeleiden van cliënten aan de hand van hulpverlenende gesprekken.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

09: begeleiding: Begeleidt de cliënt en het cliëntsysteem doorheen het hulpverleningstraject en handelt daarbij op een methodische, agogisch verantwoorde wijze.
De student maakt passend gebruik van niet-selectieve luistervaardigheden in een hulpverlenend gesprek.
De student maakt een onderscheid tussen persoonsgericht en omgevingsgericht handelen.
De student legt de fasen van het hulpverleningsproces uit.
De student maakt een onderscheid tussen directief en non-directief handelen.
06: communicatie: Communiceert zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert adequaat diverse communicatie- en interactievormen en zorgt voor de administratieve opvolging.
De student maakt passend gebruik van verschillende gespreksvormen.
De student legt het gebruik van niet-selectieve luistervaardigheden uit.
De student legt het gebruik van verschillende gespreksvormen uit.
De student legt het gebruik van selectieve luistervaardigheden uit.
De student legt het gebruik van regulerende vaardigheden uit.
De student legt het gebruik van nuancerende vaardigheden uit.
De student maakt passend gebruik van selectieve luistervaardigheden in een hulpverlenend gesprek.
De student maakt passend gebruik van regulerende vaardigheden in een hulpverlenend gesprek.
De student maakt passend gebruik van nuancerende vaardigheden in een hulpverlenend gesprek.
De student maakt een onderscheid tussen directief en non-directief handelen.
De student maakt passend gebruik van niet-selectieve luistervaardigheden in een hulpverlenend gesprek.
08: hulpverlening: In nieuwe en complexe contexten informeert en adviseert de gegradueerde de cliënt en het cliëntsysteem bij hun hulpvragen en noden.
De student legt de basishouding van emancipatorisch handelen uit.
01: grondhouding: Stelt de cliënt centraal, bevordert empowerment, emancipatie en sociale cohesie, uitgaande van de mensenrechten en met respect voor gelijkwaardigheid en diversiteit.
De student neemt de basishouding van emancipatorisch handelen aan in een gesprek.
De student legt de fasen van het hulpverleningsproces uit.
De student legt de basishouding van emancipatorisch handelen uit.

Leerinhoud

  • grondhouding rond emancipatorisch handelen
  • fasen in hulpverlenende gespreksvoering van intake tot afsluiting
  • gesprekstechnieken: SOFTEN, actief luisteren, niet-selectieve, selectieve, regulerende, nuancerende, confronterende technieken
  • gespreksvormen: intakegesprek, slechtnieuwsgesprek, adviserend gesprek, motiverend gesprek, doorverwijsgesprek, probleemoplossend gesprek

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00geen 2de examenkans mogelijk
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie50,00geen 2de examenkans mogelijk