Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Leergroep224054/1812/1920/1/47
Studiegids

Leergroep2

24054/1812/1920/1/47
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Boutchakate Samirah, De Raedemaecker Wies, El Faissouni Yassine, Geerdens Robrecht, Polak Robin, Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Leergroep 1.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Leergroep 2 behandelt het functioneren als maatschappelijk werker in en met groepen. 
Het olod Leergroep 2 bereidt voor op professionele begeleiding van cliëntsystemen aan de hand van een aantal in het maatschappelijk werk veel voorkomende systeemgerichte en groepsdynamische methoden. 

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

13: teamwork: Plant en organiseert de eigen activiteiten en werkt actief en constructief samen in multidisciplinair verband met alle relevante actoren.
De student hanteert de grondhouding (professionaliteit, empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk etc.) in zijn handelen in de leergroep.
De student reflecteert over zijn eigen rol in en bijdrage aan een vergadering.
De student reflecteert op zijn eigen functioneren als gezinsbegeleider.
De student analyseert de rollen en het verloop van de vergadering.
De student analyseert zijn eigen aandeel binnen het functioneren van een groep.
06: communicatie: Communiceert zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert adequaat diverse communicatie- en interactievormen en zorgt voor de administratieve opvolging.
De student analyseert zijn eigen aandeel binnen het functioneren van een groep.
De student hanteert gesprekstechnieken (luistervaardigheden, regulerende vaardigheden en nuancerende vaardigheden) tijdens de oefeningen in de leergroep.
10: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen cliënten en cliëntgroepen en draagt bij aan opleidingsacties.
De student voert een gezinsbegeleiding uit.
De student begeleidt een groep cliënten in het kader van groepswerk.
De student analyseert de rollen en het verloop van de vergadering.
De student begeleidt cliënten in het kader van een conflictbemiddeling.
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student begeleidt cliënten in het kader van een conflictbemiddeling.
De student reflecteert op zijn eigen functioneren als groepsbegeleider.
De student reflecteert op zijn eigen functioneren als conflictbemiddelaar.
De student reflecteert op het functioneren van een medestudent als gezinsbegeleider.
De student reflecteert op het functioneren van een medestudent als groepsbegeleider.
De student reflecteert op het functioneren van een medestudent als conflictbemiddelaar.
De student reflecteert op zijn eigen functioneren als gezinsbegeleider.
01: grondhouding: Stelt de cliënt centraal, bevordert empowerment, emancipatie en sociale cohesie, uitgaande van de mensenrechten en met respect voor gelijkwaardigheid en diversiteit.
De student hanteert gesprekstechnieken (luistervaardigheden, regulerende vaardigheden en nuancerende vaardigheden) tijdens de oefeningen in de leergroep.
De student hanteert de grondhouding (professionaliteit, empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk etc.) in zijn handelen in de leergroep.

Leerinhoud

  • samenwerkingsvaardigheden
  • rollenspelen rond systeemgerichte methoden (groepswerk, gezinsbegeleiding, conflictbemiddeling)
  • groepsdynamische methoden

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen42,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht30,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie70,00