Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat sociaal-cultureel werk als Diversiteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Diversiteit behandelt een waaier van verschillen tussen mensen op meerdere domeinen (cultureel, gender, ...).
Het OLOD bereidt voor op het kunnen herkennen, duiden en constructief omgaan met deze verschillen in het kader van het sociaal werk.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
09: begeleiding: Begeleidt de cliënt en het cliëntsysteem doorheen het hulpverleningstraject en handelt daarbij op een methodische, agogisch verantwoorde wijze.
De student evalueert zijn eigen leefwereld, eigen denken en handelen aan de hand van diversiteitskaders. |
De student stemt zijn begeleiding van cliënten af op hun culturele, maatschappelijke en persoonlijke identiteit. |
12: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen en signaleert drempels en knelpunten in de eigen werking en/of in de samenwerking met andere actoren.
De student analyseert praktijkvoorbeelden waarin aandacht is voor inclusie. |
De student beschrijft de ontwikkeling van diversiteit in onze samenleving. |
De student beschrijft maatschappelijke uitsluitingsmechanismen. |
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student benoemt cliënten in hun culturele, maatschappelijke en persoonlijke identiteit. |
De student beschrijft maatschappelijke uitsluitingsmechanismen. |
De student evalueert zijn eigen leefwereld, eigen denken en handelen aan de hand van diversiteitskaders. |
01: grondhouding: Stelt de cliënt centraal, bevordert empowerment, emancipatie en sociale cohesie, uitgaande van de mensenrechten en met respect voor gelijkwaardigheid en diversiteit.
De student stemt zijn begeleiding van cliënten af op hun culturele, maatschappelijke en persoonlijke identiteit. |
De student benoemt cliënten in hun culturele, maatschappelijke en persoonlijke identiteit. |
Leerinhoud
- diversiteit:
- culturele verschillen
- gender en seksualiteit
- maatschappelijke achtergrond
- fysieke kenmerken
- leeftijd
- handicap
- discriminatie en sociale uitsluiting
- inclusief werken in de hulpverlening
- historische en actuele ontwikkelingen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
Schriftelijk examen en reflectieopdracht.