Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): El Faissouni Yassine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 112,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Leergroep 3 behandelt het begeleiden van cliënten als maatschappelijk werker.
Het OLOD Leergroep 3 bereidt de studenten voor op professionele begeleiding van individuele cliënten doorheen de verschillende fasen van het hulpverleningsproces.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
09: begeleiding: Begeleidt de cliënt en het cliëntsysteem doorheen het hulpverleningstraject en handelt daarbij op een methodische, agogisch verantwoorde wijze.
De student voert een intake uit. |
De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een probleembepaling uit. |
De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een probleembespreking uit. |
De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een probleemoplossing/behandeling uit. |
De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een afronding en evaluatie van het hulpverleningsproces uit. |
De student analyseert zijn professioneel functioneren als begeleider van het individuele hulpverleningsproces. |
De student stelt zijn eigen ideale intakeformulier samen. |
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student stelt zijn eigen ideale intakeformulier samen. |
De student reflecteert over zijn professioneel functioneren als begeleider van het individuele hulpverleningsproces |
De student beschrijft een complexe cliëntsituatie met aandacht voor diversiteit, recht, psychisch welzijn en maatschappelijke context. |
De student analyseert zijn professioneel functioneren als begeleider van het individuele hulpverleningsproces. |
01: grondhouding: Stelt de cliënt centraal, bevordert empowerment, emancipatie en sociale cohesie, uitgaande van de mensenrechten en met respect voor gelijkwaardigheid en diversiteit.
De student beschrijft een complexe cliëntsituatie met aandacht voor diversiteit, recht, psychisch welzijn en maatschappelijke context. |
Leerinhoud
- Attitudes van emancipatorisch handelen
- Fasen van het hulpverleningsproces (intake, probleembepaling, probleembespreking, probleemoplossing, afronding/evaluatie)
- Intake- en opvolgingsverslagen
- Complexe cliëntsituaties (gelinkt aan diversiteit, recht, psychisch welzijn, mens en samenleving)
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
De toetsing bestaat uit simulaties van complexe cliëntsituaties die door de studenten gefilmd worden voor analyse, reflectie en bijsturing. Zowel de uitvoering als de reflectie (in een portfolio) wordt beoordeeld.