Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Sociale economie behandelt de voornaamste sociaal-economische structuren die onze maatschappij vormgeven, en die een impact hebben op het leven van cliënten en op de functie van een maatschappelijk werker.
Het OLOD Sociale economie bereidt voor op een genuanceerder begrip door de maatschappelijk werker van de problemen van cliënten en op een meer aangepaste begeleiding van deze cliënten. Het doel hiervan is dat deze cliënten beter kunnen functioneren binnen maatschappelijke instituties zoals de arbeidsmarkt, de sociale economie en de sociaal-economische belangengroepen.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
05: brugfunctie: Neemt een brugfunctie op tussen de cliënt, het cliëntsysteem en maatschappelijke voorzieningen.
De student benoemt aandachtspunten in het begeleiden van werklozen. |
De student benoemt en verklaart verschillende vormen van sociale economie en legt uit wat de kenmerken ervan zijn. |
09: begeleiding: Begeleidt de cliënt en het cliëntsysteem doorheen het hulpverleningstraject en handelt daarbij op een methodische, agogisch verantwoorde wijze.
De student past de mechanismen van marktwerking toe op concrete voorbeelden. |
De student benoemt aandachtspunten in het begeleiden van werklozen. |
12: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen en signaleert drempels en knelpunten in de eigen werking en/of in de samenwerking met andere actoren.
De student interpreteert de berichtgeving over actuele sociaal-economische en politiek-economische problemen vanuit het inzicht in de economische paradigma’s. |
De student situeert de vermarkting van het sociaal werk als maatschappelijke tendens. |
De student benoemt en verklaart verschillende vormen van sociale economie en legt uit wat de kenmerken ervan zijn. |
De student heeft notie van begrippen zoals vakbonden/verbonden, bedrijfsorganisaties en cao's. |
De student benoemt en illustreert de basiscomponenten en de werking van het economisch systeem. |
De student gebruikt de arbeidswetgeving om casussen te beantwoorden. |
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student benoemt en illustreert de basiscomponenten en de werking van het economisch systeem. |
De student legt de basisbegrippen uit het arbeidsrecht uit. |
De student gebruikt de arbeidswetgeving om casussen te beantwoorden. |
De student past de mechanismen van marktwerking toe op concrete voorbeelden. |
De student heeft notie van begrippen zoals vakbonden/verbonden, bedrijfsorganisaties en cao's. |
Leerinhoud
- economische basisbegrippen: marktwerking, overheid, ...
- sociaal-economische belangengroepen en sociaal overleg
- sociale economie
- vermarkting van het sociaal werk
- arbeidsrecht
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
- Wetteksten van arbeidswetgeving
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 30,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 70,00 | |