Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
8 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 224,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Agogisch handelen in grootstedelijke context behandelt de theorie en praktijk rond het veranderingsgericht handelen.
Het olod Agogisch handelen in grootstedelijke context bereidt voor op het begeleiden van sociaal-agogische processen in dialoog met de betrokkenen.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student beschrijft het psychosociaal functioneren binnen veranderingen. |
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student beschrijft het individuele veranderingsproces. |
De student ontwikkelt een educatieve activiteit vanuit de peiling, vaststelling en analyse van eigenheid, problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep |
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student beschrijft mogelijke veranderingen in de samenleving. |
De student spoort de bronnen van verandering op. |
De student beschrijft de kenmerken en het begrippenkader van het agogisch handelen. |
De student beschrijft de verschillende fasen van het agogisch proces. |
De student stelt een verandering voor binnen de gekozen actuele uitdaging. |
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student hanteert de invalshoeken voor agogisch handelen. |
De student verwoordt een omschrijving van agogiek en kadert deze binnen het sociaal-agogisch werk. |
De student presenteert het belang van zijn/haar voorgestelde verandering aan de groep. |
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student herkent de gelaagde persoonlijkheid en de mechanismen van weerstand, afweer en feedback. |
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student verwoordt mogelijke ideeën voor groepsveranderingen. |
De student somt de hedendaagse uitdagingen voor het sociaal werk op. |
De student onderzoekt een actuele uitdaging voor het agogisch handelen. |
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student identificeert de eigen waarden, normen en overtuigingen. |
Leerinhoud
- deel 1: praktische verkenning van de Sociaal-Culturele Methodiek, agogische processen, methodisch werken, sociaal werk, verandering, toepassing op casussen
- deel 2: ervaringsmeerdaagse, werken rond talenten, grootstedelijke contexten
- deel 3: uitdagingen in het socio-cultureel werkveld, werken vanuit aangereikte thema's
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Reader met inhouden van:
- Brinkman, J. (2017). Voor de verandering. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
- Cockx, F. (2011). Wissels: handboek sociaal-cultureel werken met volwassenen. Gent: Academia Press.
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 40,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 20,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Er is enkel een tweede examenkans mogelijk voor deel 1 (kennistoets) en deel 3; niet voor deel 2.