Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
29 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 725,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Beroepspraktijk behandelt: gesuperviseerd werkplekleren.
Het OLOD Beroepspraktijk bereidt voor op het professioneel functioneren in een beroepspraktijkorganisatie binnen de sector.
Begincompetenties (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student implementeert/maakt gebruik van adequate communicatie- en interactievormen in functie van de projectdoelen. |
10: participatie burgerschap: Stimuleert in nieuwe en complexe contexten maatschappelijke participatie en kritisch burgerschap.
De student verbetert zijn/haar samenwerkingscapaciteiten met teamleden, vrijwilligers en andere organisaties |
12: netwerken: Bouwt een netwerk op en onderhoudt dit in functie van het bijdragen tot de realisatie van de doelstellingen van de organisatie.
De student reflecteert over het eigen handelen |
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student handelt discreet en met respect voor de privacy |
De student werkt zelfstandig, zoals verwacht volgens zijn functie |
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student treedt actief en zelfstandig op tijdens formele en informele overlegmomenten |
De student vervolmaakt zijn/haar professionele mondelinge communicatie |
De student bepaalt de juiste communicatievorm ten aanzien van de ontvanger |
De student vervolmaakt zijn/haar vergadervaardigheden op een professionele manier op de werkplek |
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student stimuleert inspraak van de doelgroep bij activiteiten |
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student hanteert correct schriftelijk taalgebruik |
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student verkent mogelijke samenwerkingsverbanden. |
De student handelt volgens een correcte grondhouding |
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student implementeert een activerende en motiverende houding ten aanzien van de doelgroep |
De student bewaakt zijn/haar grenzen |
De student reflecteert kritisch over de werking van de werkplek |
De student schat de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context correct in |
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student kiest in samenspraak met alle actoren de juiste kanalen om doelgerichte acties te realiseren. |
02: beroepsethisch: Handelt bewust volgens beroepsethische principes.
De student implementeert de deontologische code |
De student handelt rekening houdend met de leefwereld van de doelgroepen. |
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student begeleidt interactieprocessen tussen individuen en groepen. |
De student detecteert maatschappelijke ontwikkelingen in functie van zijn werkplek. |
De student hanteert de feedbackregels op een professionele manier tijdens het werkplekleren |
De student hanteert de feedbackregels op een professionele manier tijdens het coachingstraject |
De student maakt een effectieve planning op lange termijn op |
Leerinhoud
In dit opleidingsonderdeel vindt het werkplekleren plaats in twee periodes (200 uren + 300 uren). Het accent ligt op het professioneel functioneren binnen het sociaal-cultureel werkveld. Het profiel van de sociaal-cultureel werker is het uitgangspunt. De student neemt actief deel aan de werking van de praktijkorganisatie en functioneert tegen het einde van de tweede werkplek zelfstandig binnen het team. De student is verantwoordelijk voor het eigen leerproces. De student reflecteert kritisch tijdens individuele gesprekken, en samen met medestudenten tijdens supervisiemomenten.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 15,00 | |
Academiejaar | Stage | 85,00 | |