Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Breed leren 532518/1705/1920/1/94
Studiegids

Breed leren 5

32518/1705/1920/1/94
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Van Leuven Wendy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 5,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De student krijgt zicht op de verschillen en gelijkenissen die je kan vaststellen bij leerlingen. Dit zowel opvoedkundig als op het terrein van de verschillende leergebieden. De student herkent onderwijs- en zorgbehoeften van leerlingen en zet deze om in zorgvragen.
Eens de beginsituatie van de kinderen is gekend, leren de studenten hoe er in de klas kan ingespeeld worden op verschillen en gelijkenissen. Hoe kan een lesgever zo werken dat elk kind maximale kansen krijgt? Hoe kan hij (verzamelde) gegevens van kinderen vertalen in onderwijs- of ondersteuningsbehoeften en specifiek onderwijsaanbod? Er is oog voor de verschillende zorgniveaus en de afstemming tussen de behoeften van het kind, de onderwijsleersituatie (leraar, groep, school) en de opvoedingssituatie (ouders, gezin): een eerste kennismaking met het kader van handelingsgericht werken op basis van casussen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
neemt een rol op als leraar op vanuit een inclusieve visie op zorg
neemt een rol op binnen team- of co-teaching om basiszorg of verhoogde zorg optimaal waar te maken
Interactie: diversiteit hanteren
vertaalt het omgaan met verschillen en gelijkenissen in een werkbare klascontext
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
past de bouwstenen en voorwaarden aan tot een ontwikkelingsgericht speel-, leer- en leefklimaat toe in klas- en schoolcontext
past de uitgangspunten van handelingsgericht werken toe in de klaspraktijk
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
toetst zijn kennis over het zorgcontinuüm en handelingsgericht werken blijvend aan het zorgbeleid van de school
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
neemt een genuanceerd standpunt in tav het Vlaams onderwijssysteem vanuit een inclusieve visie

Leerinhoud

- M-decreet en decreet leerlingenbegeleiding
- Handelingsgericht werken als kader voor zorg: uitgangspunten, belang, het individueel en groepswerkplan, leerlinggesprekken, ouderbetrokkenheid - toepassingen op casuïstiek
- Het zorgcontinuüm: zorg binnen fase 0, fase 1, fase 2, (fase 3): toepassingen op casuïstiek
- Verkennen van bronnen/materialen rond ontwikkelings- en leerstoornissen, gedragsproblemen, psychische problemen, motorische beperkingen, medische problemen, hoogbegaafdheid, schoolrijpheid, lateralisatie, NT2 binnen brede basiszorg...
- Binnenklasdifferentiatie (BKD); redelijke aanpassingen
- Kennis van co-teaching en teamteaching
- Deontologie (ambtsgeheim); omgaan met leerlinggegevens
- Kennis van mogelijke externe partners: Huis van het Kind, Dienst X-tra, de schoolbrug, CKG, OCJ, CLB …
- Types buitengewoon basisonderwijs
- Testmateriaal: AVI, LVS-toetsen CITO, Kobi…




Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Handelingsgericht werken. Samenwerken aan schoolsucces. Vlaamse editieVerplicht€ 36,00
  • Auteur: Pameijer Noëlle et al
Leren omgaan met diversiteit in de klas Het GOL(L)D-concept in de praktijkAanbevolen€ 29,99
  • Auteur: Van de Putte Inge
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Omschrijving: mededelend-aanbiedende en interactieve werkvormen waarbij de sturing van het leerproces in handen is van de lector
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in hoofdzaak individueel (of per twee) aan de uitvoering van opdrachten of oefeningen werken. De nadruk ligt hierbij op de zelfactiviteit van de student. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot begeleiden (ondersteunen, feedback geven, e.d.).
  • Opmerking: Deelname extra muros activiteiten is verplicht: oa docAtlas en inclusiedag.
Vormen van groepsleren12,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in groepsverband – meestal in kleinere groepen – werken aan opdrachten of projecten. De sturing van het leerproces is in sterke mate in handen van de groep. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot het coachen van de groep.
Werktijd buiten de contacturen114,00 uren
  • Omschrijving: Studietijd die voorzien is voor zelfstudie door de student buiten de contacturen. Deze vorm van studietijd is van toepassing op alle werkvormen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands off100,00Openboekexamen mondeling in groep.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00Openboekexamen mondeling in groep.