Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Elektrische aandrijvingen32591/1711/1920/1/12
Studiegids

Elektrische aandrijvingen

32591/1711/1920/1/12
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het energiemanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Casteels Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit vak wordt aangevangen met de basis van de elektronische schakel-en versterkercomponenten, zoals diodes, transitoren, thyristoren en triacs, om op basis van deze componenten over te kunnen gaan tot het begrijpen van vermogenaandrijvingen zoals vierkwadrantsturingen en frequentieregelingen. Je kunt de belangrijkste parameters instellen en het belang ervan nagaan. Je wordt vertrouwd met het gebruik van service manuals en databoeken.

Tevens word je vertrouwd gemaakt met de recuperatie van remenergie en hoe je dat in de praktijk concreet kan uitvoeren.

Daarnaast kom je in contact met elektrische positiesystemen. We komen ze zowel tegen in industriële toepassingen als transportbanden, NC-machines, robotica als in het gebied van de instrumentatie bij printers, plotters, scanners, disc drives, enz.



OLR-Leerdoelen (lijst)

02. CONCEPTKEUZE
De student heeft inzicht in VE-schakelingen toegepast in de elektronische motorcontrole.
De student is in staat om de juiste keuze te maken tussen verschillende elektrische aandrijfsystemen
03. ONTWERP
De student is in staat om een basisschakeling uit de vermogenelektronica uit te leggen.
06. VERBETERING
De student kan verklaren hoe AC-motoren aangedreven kunnen worden via frequentie-omvormers.

Leerinhoud

  • Deel 1: aandrijving asynchrone motor
    • elektromotoren
    • snelheidsregelaar
    • halfgeleiders
    • frequentieregelaar
    • asynchrone pulsbreedte modulatie
    • rekenvoorbeelden
  • Deel 2: aandrijving gelijkstroommotoren
    • werking DC-motor
    • sturing DC-motoren
    • rekenvoorbeelden
  • Deel 3: Stappen- en servomotoren
    • Stappenmotoren
    • Servomotoren
    • Servoversterkers
    • Regelstructuur en bedrijfsmodi
    • Encodersystemen
    • EMC

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus Motion, Aandrijftechnieken
  • Digitaal leerplatform.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Dit examen wordt digitaal (open boek) afgenomen, tenzij dit om technische redenen onmogelijk is.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Dit examen wordt digitaal (open boek) afgenomen, tenzij dit om technische redenen onmogelijk is.

Toetsing (tekst)

Het examen bestaat uit een mix van theorievragen en oefeningen.

De student moet beschikken over een eigen laptop (specificaties zie infobrochure dep. WT 1920).
Indien de student gevraagd wordt om examen af te leggen via de eigen laptop zal er een monitoringprogramma (fraude bewaking) tijdelijk gedurende de duur van het examen geactiveerd moeten worden via de link: http://examonitoring.ap.be alvorens het examen kan starten.

Wanneer een student geen credit verwerft voor een samengesteld opleidingsonderdeel, dan wordt het examencijfer voor een deelopleidingsonderdeel van dit samengestelde opleidingsonderdeel dat ten minste 10 op 20 bedraagt, van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode en kan het examen in tweede examenperiode niet hernomen worden.