Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
POP 533002/1732/1920/1/65
Studiegids

POP 5

33002/1732/1920/1/65
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Bie Marijke
Andere co-titularis(sen): Claes Saar, Cluckers Jeroen, Debeuf Ann, De Clerck Lies, Deforche Marlies, Delafortry Lina, De Vuyst Marijke, Frantzen Dominique, Goedemé Lien, Gossé Joke, Listhaeghe Erwin, Michiels Kristof, Nijssen Wes, Paesmans Miet, Peeters Andreas, Rubberecht Pieter, Stoops Tim, Van Aken Silvia, Van Camp Serge, Van Elsen Willem, Van Hecke Bavo
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN simultaan te volgen met Bachelorproef 6.

Korte omschrijving

In POP 5 doorloop je de voorbereiding op je bachelorproef. Je gaat op zoek naar een probleemstelling op basis van bestaand onderzoek of een concrete vraag uit een bedrijf. Vanuit jouw kennis en vaardigheden kies je voor een gepaste eindproduct dat je in semester 2 zal ontwerpen als antwoord op je probleemstelling.

Tijdens de plenaire sessies en groepsconsulten van POP 5 begeleiden we jou door de twee eerste fasen van de design thinking methodologie. Je leeft je in in je doelgroep op basis van verschillende onderzoekstechnieken en bepaalt daarna aan welke vereisten jouw product zal moeten voldoen. Zo kan je je in semester 2 volledig focussen op het ontwerpen ervan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Professionalisering. Kostenbewust handelen
onderbouwt zijn argumentaties met feiten en cijfers
Samenwerken. Mondelinge communicatie
kan (de kern van) een probleemstelling en ideeën helder overdragen in woord en beeld
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
bepaalt aan welke eisen een media-uiting en -content moet voldoen wil het een gebruiksvriendelijk en toegankelijk product zijn
kan een in data besloten persoonlijk of maatschappelijk vraagstuk identificeren
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
kan (de kern van) een probleemstelling en ideeën helder overdragen in woord en beeld
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
kan een dataset op een visueel aantrekkelijke manier presenteren
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van een crossmedia- en/of grafimedia product
kan vragen opstellen en interviews houden in het kader van gestandaardiseerde vragenlijsten
kan zich inleven in opdrachtgevers en eindgebruikers
Professionalisering
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Professionalisering. Reflectie
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
kan zich inleven in opdrachtgevers en eindgebruikers
heeft inzicht in zijn eigen competenties ten opzichte van het werkveld
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
schrijft een wetenschappelijk onderzoeksrapport
Professionalisering. Strategisch handelen
kan vragen opstellen en interviews houden in het kader van gestandaardiseerde vragenlijsten
onderbouwt zijn argumentaties met feiten en cijfers
schrijft een wetenschappelijk onderzoeksrapport
Strategische ontwikkeling
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Professionalisering. Taakanalyse
formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van een crossmedia- en/of grafimedia product
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
kan individueel en zelfstandig werken
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
onderbouwt zijn argumentaties met feiten en cijfers
schrijft een wetenschappelijk onderzoeksrapport
Productie. Werkproces controleren
kan individueel en zelfstandig werken

Leerinhoud

  • Pitch je idee binnen je AP expertenteam
  • Plenaire sessie:
    • Empathize en Define volgens de design thinking methodologie en praktijkgericht onderzoek
    • Herhaling onderzoekstechnieken en taal
  • Groepsconsulten volgens expertise bij je AP-begeleiders
  • Presentatie probleemstelling, inzicht in doelgroep,  probleem en ontwerpuitdagingen a.h.v. je posterontwerp en draft onderzoeksdossier

Extra studiepunten kunnen ook door andere inspanningen behaald worden:

  • actief meedoen met open campusdagen of infomomenten
  • bezoeken van media evenementen, vakbeurzen en/of tentoonstellingen
  • deelname aan workshops/lezingen (bv. Studium generale)ter ondersteuning je persoonlijke of professionele ontwikkeling

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursusmateriaal wordt door de titularis beschikbaar gesteld tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Herziening projectopdracht

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.