Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS en ontregeld gedrag (1)32672/1725/1920/1/49
Studiegids

ASS en ontregeld gedrag (1)

32672/1725/1920/1/49
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Peeters Wilfried
Andere co-titularis(sen): De Vos Bernice, Schepens Karen, Stinkens Wim, Turpyn Vera, Vanderplas Cindy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Ijsbergdenken OF geslaagd voor Ijsbergdenken.

Korte omschrijving

Door hun andere manier van prikkel- en informatieverwerking zijn mensen met autisme gevoelig voor specifieke stressoren zoals zintuiglijke overprikkeling en onduidelijkheid. Als de stress die dit oplevert hun verwerkingsmogelijkheden overschrijdt, kan er ontregeld gedrag optreden.
In dit opleidingsonderdeel worden aan studenten inzichten en handvatten aangereikt om
1. ontregeld gedrag op een systematische wijze in kaart te brengen;
2. hypothesen te formuleren over de ontstaansfactoren van het ontregelde gedrag;
3. die hypothesen te ordenen in een werkmodel over het ontregelde gedrag;
4. en op basis van dit werkmodel een onderbouwde aanpak van het ontregelde gedrag uit te werken.
Veel aandacht gaat daarbij naar het correct begrijpen van ontregeld gedrag, niet als betekenisloze bijverschijnselen van autisme maar als pogingen van personen met autisme om hun stress te reguleren en hun problemen op te lossen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: methodische-evidence based ondersteunen
De student stelt een werkmodel op van alle factoren die een rol spelen in het ontstaan of voortbestaan van ontregeld gedrag
De student beoordeelt een voorgestelde aanpak voor ontregeld gedrag kritisch vanuit de aangeboden theoretische denkkaders.
De student stelt een plan van aanpak op voor ontregeld gedrag.
OLR 2: professioneel samenwerken
De student heeft zicht op bevorderende en belemmerende factoren in het doelgericht en taakgericht samenwerken i.f.v. ontregeld gedrag.
OLR 3: professioneel handelen optimaliseren
De student beoordeelt of bepaald gedrag al dan niet ontregeld gedrag is.
De student brengt ontregeld gedrag bij een persoon met ASS op een systematische manier in kaart.
De student motiveert vanuit auti-denken waarom voor een bepaalde aanpak voor een ontregeld gedrag van een persoon met ASS is gekozen.
De student reflecteert over zijn groei in het professioneel omgaan met mensen met ASS en hun context m.b.t. ontregeld gedrag bij personen met ASS.
OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student legt het verschil tussen primaire, secundaire en comorbide problemen uit.
De student beschrijft hoe op een systematische manier een plan van aanpak voor ontregeld gedrag van een persoon met ASS kan worden ontworpen.
De student legt de principes van belangrijke denkkaders over ontregeld gedrag uit.
OLR 5: inclusief en krachtgericht handelen
De student beoordeelt kritisch vanuit de algemene aandachtspunten van inclusief en krachtgericht handelen een plan van aanpak mbt ontregeld gedrag.

Leerinhoud

1. ontregeld gedrag begrijpen
-omschrijving: wat is ontregeld gedrag?
-vormen van ontregeld gedrag
-visie: betekenis en functie van ontregeld gedrag
-ontstaansfactoren van ontregeld gedrag

2. ontregeld gedrag in kaart brengen
-informatie verzamelen
-hypothesen formuleren
-ordening in een werkmodel

3. ontregeld gedrag aanpakken
-voorwaarden voor een goede auti-aanpak
-basisprincipe: van begrijpen naar begeleiden (ijsbergmodel)
-behandelmodellen: overzicht en kritische analyse
-integratie: een stappenplan voor de aanpak van ontregeld gedra

In een afsluitend leerteam krijgen studenten meer zicht op belemmerende en bevorderende factoren in het doel- en taakgericht samenwerken en wat dit OLOD betekend heeft voor hun eigen groei in professioneel handelen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale cursus ‘ontregeld gedrag 1’ (inclusief voorbeelden, theoretische achtergrondartikels en verwerkingsopdrachten) op Digitap

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,50 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen151,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off60,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht15,00

Toetsing (tekst)

- kennistoets:
1. Korte omschrijving van de toets: examen met kennisvragen
2. Toetsmethode: open vragen
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk examen
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector
- vaardigheidstoets hands off:
1. Korte omschrijving van de toets: examen met toepassingsvragen over casussen
2. Toetsmethode: open vragen over casussen
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk examen
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector



De reflectie op doel- en taakgericht samenwerken en op eigen groei in professioneel handelen wordt getoetst in een reflectieopdracht.